AutoStyl - Aktuality

Magazín o autech, sportu a cestování

Spojitost mezi dieselovými motory, emisemi oxidů dusíku a nebezpečným polétavým prachem v podobě pevných mikro částic už dnes může ignorovat jen člověk slepý a hluchý ke všem faktům. Pokud rozbory odborníků někoho nepřesvědčí, pak jsou tady doslova dramatická a dalo by se říct, že drastická čísla: především dieselová auta jsou zodpovědná za smrt 38 000 lidí v 11 nejvyspělejších zemích světa.


Podvody s tachometry postihují až třetinu všech ojetých automobilů, což stojí zákazníky v celé EU podle konzervativních odhadů mezi 5,6 - 9,6 miliard € ročně. Skupina europoslanců v čele s Tomášem Zdechovským (KDU-ČSL) proto opakovaně žádala Komisi o celoevropské řešení, které by mohlo ochránit i české spotřebitele. Dostalo se jim však odmítavé odpovědi s vysvětlením, že řešení problematiky je pouze v pravomoci členských států. To řada europoslanců odmítá a kritizuje alibismus Komise, která je podle nich liknavá a před podvody zavírá oči.


Letní doba přeje sportům, jako je jízda na kole, windsurfing a dalším, které se neobejdou bez sportovního náčiní. A nikoliv právě skladného. Nezbývá tedy nic jiného, než je umístit na auto a vyrazit za letními radovánkami. Tak jednoduché to ale není. Jaký vybrat nosič? Na střechu, na páté dveře či víko zavazadelníku, nebo na tažné zařízení? Stačí jen to? Co předpisy v zahraničí?


Hlavními „hrdiny“ dovolených a prázdnin jsou děti. Toho jsme si vědomi, ale platí to i v praktickém ohledu? Pamatujeme třeba na to, že když potřebujeme v místě pobytu zapůjčit vůz, zda bude vybaven dětskou autosedačkou, bude mít dětskou pojistku? Je mnohem více věcí, na které je třeba s ohledem na bezpečnost a pohodlí dětí o dovolených myslet. 


Od 1. června 2017 začala platit Novela zákona 56/2001Sb., která, mimo jiné upravuje udělování evidenční kontroly nutné k převodu vozidla. Podle této novely neobdrží vozidlo s upraveným počtem ujetých kilometrů tak zvanou Evidenční kontrolu, přesněji taková kontrola pozbude platnosti a vůz tak nepůjde převést na nového majitele. Podle odhadů nezávislé iniciativy Nekupuj auto na ulici, kterou podporuje také ÚAMK, se může v soukromé inzerci nacházet až několik desítek tisíc takových vozidel.


Možná, že to zní zvláštně, ale na rozdíl od nás lidí, kteří se na sluníčku tetelíme blahem a někteří jsme ochotni se na něm „ugrilovat“, pneumatiky našeho auta jsou na tom jinak. Vysoké teploty a sluneční paprsky jsou pro ně něco, čemu by se měly maximálně vyhýbat. Proč?


Stále více si musíme zvykat na to, že při našich letních cestách za dovolenou, nás při zpáteční cestě mohou dostihnout pokuty za přestupky, kterých jsme se třeba na cestě k Jadranu nebo do Itálie dopustili. Asi nejsilnějším argumentem, abychom v maximální míře dodržovali dopravní předpisy, je výše pokut v ostatních zemích Evropy.


Asi nikoho nepřekvapí, že vozidlo, které doznalo zásadnějších změn proti tomu, v jakém stavu bylo schváleno pro provoz na pozemních komunikacích, na nich nemá co dělat. Ať jde o markantnější úpravy brzdového systému, vizuální změny nepovoleným ztmavením oken, nebo „neviditelné“ odstranění u dieselových vozidel filtru pevných částic.


Iniciativa Evropské komise, nazvaná Evropa v pohybu, se zabývá celou řadou opatření spojených s dopravou v zemích EU: zvýšením bezpečnosti provozu, otázkou spravedlivějších poplatků za používání dálniční sítě, snížením emisí CO2 a dalšími otázkami.


Blíží se čas, kdy se budeme vydávat na delší jarní nebo letní cesty po Evropě, a velmi často část naší trasy povede po německých dálnicích. 7 rad, co je na nich povoleno, a naopak zakázáno, připravili odborníci ÚAMK ve spolupráci s německým partnerským autoklubem ADAC.


JUDr. Oldřich Vaníček, prezident Ústředního automotoklubu ČR, byl na jednání jarního zasedání Mezinárodní automobilové federace FIA Region I v belgických Bruggách zvolen jednohlasně na další čtyřleté období viceprezidentem FIA Regionu I, což je největší region této organizace a zahrnuje území 80 států Evropy, Afriky, Blízkého východu a podstatné části Asie.