AutoStyl - Aktuality

Magazín o autech, sportu a cestování

Bez DPF v Rakousku pokuta až 135.000 Kč

Odborníci ÚAMK nedávno provedli asi nejrozsáhlejší kontrolu stavu filtrů pevných částic u dieselových motorů automobilů v Praze, Českých Budějovicích, Kladně… 

Na výsledky reagovali někteří argumentací, že jen vytření koncovky výfuku bílou rukavičkou nebo ubrouskem nestačí k tomu, aby se dalo pochybovat o dobrém stavu filtru (DPF). Proto přinášíme zásadní informaci od našeho partnerského automotoklubu ÖAMTC – rakouská policie nově v širší míře používá tak zvanou „bílou rukavičku“ ke kontrole stavu DPF u dieselových vozidel s koncovkou výfuku černou od sazí. To je pro policii dostatečný důvod, aby byl takto zkontrolovaný vůz odveden za doprovodu policie na technickou kontrolu do vzdálenosti 10 km.

Jestliže kontrola potvrdí, že je filtr pevných částic nefunkční, následuje odstavení vozidla, až policejní sejmutí poznávacích značek a případně i odebrání malého technického průkazu. Důvod? Vůz nesplňuje podmínky pro provoz na pozemních komunikacích, protože je filtr pevných částic, jako plnohodnotná součást vybavení vozu, nefunkční. Je to pro rakouskou policii totéž, jako by vůz nebrzdil. Pokuty se většinou pohybují v případě nefunkčního DPF v rozmezí 400 až 800 euro (tedy až 21 500 Kč). Vzhledem ke stavu v ČR a dalších východoevropských zemích budou tyto kontroly rakouské policie stále častější. Přičemž ještě zásadně vyšší postihy čekají ty, u nichž se zjistí, že je PDF záměrně poškozen, provrtán a podobě. Nebo zcela chybí, což potvrzují například sváry na výfukovém potrubí. Pak lze očekávat maximální výši pokuty – zákonem o provozu na pozemních komunikacích je, podle slov Alexandra Letitzki z rakouského automotoklubu ÖAMTC, stanovena na 5000 euro, tedy asi 135 000 Kč.

K této částce samozřejmě český motorista musí přičíst výdaje za převoz vozidla do Čech na valníku, protože jeho vozidlo je nezpůsobilé provozu. Následně musí v ČR znovu absolvovat technickou kontrolu na STK a potvrzení zaslat do Rakouska. Teprve po tomto martýriu může získat zpět odejmuté poznávací značky a malý technický průkaz.

Co k tomu dodat? Že svět už dávno považuje jízdu dieselů, které z výroby měly filtry pevných částic (postupně zhruba po roku 2000), bez DPF za závažný přestupek. Ten je pro první identifikaci prokazatelný prostým výtěrem sypkých sazí z koncovky výfuku. ÚAMK svými kontrolami reálného stavu v ČR, a vysvětlováním nebezpečnosti jízdy bez filtrů pro zdraví nás všech, upozorňuje na stav, který je nadále neudržitelný. Rakouský postup policie to dokládá.