AutoStyl - Aktuality

Magazín o autech, sportu a cestování

Ekoplaketa pro Francii

Podle plánů vedení města a francouzského ministerstva životního prostředí do roku 2020 nevjedou do Paříže a dalších měst vozy vyrobené před rokem 2011. No, a pokud jde o samotná jejich centra, tak radnice plánují v budoucnu vjezd výhradně hybridům a nejraději jen elektromobilům. To jsou ale zatím jen plány. A dnešek?

Celkem je v Evropě asi 200 měst, která řeší své ekologické problémy i cestou zavádění nízkoemisních zón. „Je to zjevný trend, který bude nadále pokračovat, a s nímž je třeba počítat jak teď, tak především v blízké budoucnosti“, říká prezident ÚAMK JUDr. Oldřich Vaníček. „Motoristé budou muset volit nákup nového vozu i s ohledem na tyto skutečnosti. Na nás, autoklubu ÚAMK je, abychom motoristy s předstihem informovali o tomto vývoji, konkrétních krocích, jako například nyní ve Francii.

Od července 2016 byly zavedeny v Paříži ekologické plakety jako dobrovolné, od 1. října už za absenci ekoplakety hrozila pokuta 35 euro, od 1. ledna je to 68 euro, pro nákladní automobily a autobusy pak 135 eur.

Navíc povinnost mít na voze ekologickou plaketu se od dubna 2017 vztahuje i pro cizince, všechna osobní auta, nákladní vozy a autobusy, stejně jako motocykly, skútry… Paříž se od ledna 2017 definitivně „zavírá“ pro všechna motorová vozidla registrovaná před lednem 1997 a motocykly před 1. červnem 2000. Toto pravidlo platí pro pracovní dny pondělí až pátek od 8 do 20 hodin. Tedy vyjma noční doby, víkendů a svátků. Důvod je zřejmý, neustálé zhoršování kvality ovzduší ve městě nad Seinou. Podle francouzského ministerstva životního prostředí až 60 % francouzské populace dýchá znečištěný vzduch, ve městech pak s vyšší koncentrací polétavých pevných částic zásadně zvyšujících nebezpečí onemocnění rakovinou. Jen na léčení následků onemocnění způsobené polétavými částicemi Francie ročně vynakládá až 30 miliard euro, což odpovídá ročním výdajům na každého občana na úrovni 500 euro.

Podle francouzského ministerstva životního prostředí bude stejná metodika nízkoemisních zón platit pro celou Francii, byť může být podle místních podmínek upravena. Nicméně počet plaket, jejich barvy i kategorizace jsou od ledna 2017 platné pro celou zemi.     

Kdo, či přesněji co, vás „vpustí“ do vnitřní Paříže a případně i dalších města ve Francii? Město nad Seinou ohraničilo území, kam nelze vjet bez plakety od městského okruhu (Boulevard Péripherique) směrem k centru.

Mapa emisní zóny v PařížiMapa emisní zóny v Paříži    

Celkem je zavedeno 6 barevných ekologických plaket (označených jako Crit´Air). Nejvyšší, umožňující vjezd bez omezení, je zelená plaketa. Získat ji mohou jen pro elektromobily a vozidla na vodíkový pohon. Poté následují plakety číslo 1 až 5 s hodnocením jako ve škole (tedy opačně než v případě německých ekologických vinět).

Ekologické plakety ve FranciiEkologické plakety ve Francii

Známka číslo 1 fialové barvy se vydává jen motorovým vozidlům s benzinovým motorem splňujícím emisní normy Euro 5 a 6. Což platí pro osobní vozidla vyrobená po lednu 2011, u nákladních vozidel a autobusů po lednu 2014.

Číslo 2 žluté barvy platí pro motocykly uvedené do provozu od ledna 2007 (Euro 3), pro automobily s benzinovým motorem splňující Euro 4 (uvedeny od ledna 2006), diesely splňující Euro 5 a 6 (výroba od ledna 2011).

Číslo 3 (oranžová barva plakety). Tu dostanou motocykly vyrobené od 1. července 2004 s Euro 2, osobní automobily s benzinovými motory Euro 2 a 3 (produkce od ledna 1997) a diesely Euro 4 (výroba od ledna 2006), autobusy atd. s diesely Euro V (od října 2009).

Číslo 4 a 5 (tmavě hnědá a černá viněty) se týkají jen vozidel s dieselovými motory splňujícími normy Euro 3 a 2 (rok výroby od ledna 1997, nikoliv starší). U motocyklů od roku výroby 2000.

Jinými slovy, vozy a motocykly staršího data výroby nemají vůbec šanci získat plaketu, a tedy by neměly vůbec vjíždět do vnitřní část Paříže, sjíždět z Boulevardu Péripherique směrem do centra města, jinak jim hrozí pokuta.

Podle odhadů pařížské radnice na zelenou a fialovou plaketu dosáhne jen 6 % majitelů dopravních prostředků, na žlutou 23 %, oranžovou stupně 3 asi 43 % a celkem 20 % bude v posledních dvou kategoriích. Dopravní značky budou jasně dodatkovou tabulkou označovat, vozidla s jakou barvou plakety mohou pokračovat v jízdě. Pro ostatní bude další jízda do centra Paříže zapovězena.

Jaká města ve Francii zavedla emisní zóny? V současné době jsou platné emisní zóny v Paříži, Lyonu a Grenoblu. Na konci roku 2017 se přidá Lille a Strassburg a hovoří se o celém území kolem hory Mont Blanc.

Jakou plaketu mohu obdržet? Na webu https://www.certificat-air.gouv.fr/simulation existuje šablona pro zjištění emisní plakety pro vaše vozidlo. Do připraveného formuláře zadáte typ vozidla (soukromé osobní vozidlo, firemní osobní vozidlo, motocykl, moped, nákladní vozidlo, autobus, karavan), druh paliva a emisní normu Euro 1-6.

Kde získat plaketu? Ekoplaketa je již k dispozici po vyplnění formuláře na webu https://www.certificat-air.gouv.fr/demande-ext/cgu/. Pro získání emisní plakety musíte vyplnit následující údaje: registrační značka, datum první registrace vozu, kategorie vozidla (soukromé osobní vozidlo, firemní osobní vozidlo, motocykl, moped, nákladní vozidlo, autobus, karavan), palivo (diesel=nafta, petrol=benzín, GPL=LPG, natural gas=CNG, hydrogen=vodík), země registrace, VIN kód, značka vozu (Škoda, Hyundai, Kia, ...), typ vozu (Fabia, Octavia, Superb, i20, i30, ...), nahrát naskenovaný velký technický průkaz (přípona souboru jen jpg a png a velikost do 200 kB) a v dalším bodě zadat adresu, kam bude zaslána plaketa. Následně zadáte platební kartu, pomocí které zaplatíte poplatek. Jakmile budou údaje ověřeny a zaplacen poplatek 4,80 Euro, bude vám na zadanou adresu poštou zaslána přidělená emisní plaketa. Z daného vyplývá, že tento postup se od února již týká i cizinců. Od dubna 2017 budou policisté tuto plaketu nekompromisně požadovat i po zahraničních motoristech. Do té doby, stačí ukázat malý technický průkaz místo plakety. Pozor - německá viněta není akceptována a plaketa bude platná po celou dobu životnosti automobilu nebo případně do okamžiku, dokud bude čitelná. Samozřejmě musí být umístěna na vnitřní straně čelního skla motorového vozidla.

Mohu získat emisní plaketu i jinde než na webu? Bohužel tato možnost tu není. Tedy důrazně doporučujeme vše vyřídit před cestou. Ve Francii již možnost není!

Za jak dlouho dorazí emisní plaketa do mé schránky? Doba vydání a doručení je zpravidla do 30 dní.

Kde zjistím, jak je na tom moje žádost o emisní plaketu? Sledování vyřízení žádosti nebo cesty zásilky s plaketou můžete na webových stránkách https://www.certificat-air.gouv.fr/suivi

Na email mě přišel doklad podobný emisní plaktě. Platí místo ní? Tento dokumet je jen potvrtzením vlastnictví emisní plakety, ale v žádném případě ji nenahrazuje.

Kam mám umístit emisní plaketu? Emisní plaketa se u vozidel lepí na vnitřní stranu čelního skla do pravého dolního rohu (z pohledu řidiče), u motorky se lepí na přední stranu vidlice - viz video.

Pro majitele ekologických automobilů nejvyšších tříd budou platit některé výhody, týkající se parkování, možnosti jízdy v pruhu určeném pro městskou dopravu a podobně. Naopak automobily s dieselovými motory, především starší, budou zjevně postupně vyřazovány z provozu. Důvod?

Například ve Francii je celkem 5,2 milionu starších vozidel – benzinových, uvedených do provozu před rokem 1997, a naftových, před rokem 2000. Přičemž i když dieselové vozy ujedou jen 10 % všech kilometrů všech aut, emitují do ovzduší 17,5 % všech pevných částic a 13 % emisí NOx.

Francie není ve své snaze o zlepšení ovzduší především ve městech, kde se dotýká 70 % všech obyvatel, ojedinělá. V Londýně jsou nízkoemisní zóny na ploše 1500 km2. Německo má například v současnosti v 53 městech zavedeny tyto zóny, podobně je tomu v Nizozemsku a dalších skandinávských zemích. Další kroky v tomto směru udělalo Rakousko, nově Španělsko, chystají se podobná opatření i v Česku? Uvidíme, legislativu a dopravní značení na zavedení emisních plaket již máme.