AutoStyl - Aktuality

Magazín o autech, sportu a cestování

V létě přifouknout!

Možná, že to zní zvláštně, ale na rozdíl od nás lidí, kteří se na sluníčku tetelíme blahem a někteří jsme ochotni se na něm „ugrilovat“, pneumatiky našeho auta jsou na tom jinak. Vysoké teploty a sluneční paprsky jsou pro ně něco, čemu by se měly maximálně vyhýbat. Proč?

Začněme tím, že už v základní škole jsme se na hodinách fyziky učili o rozpínavosti plynů při zvyšování jejich teploty. A vzduch v pláštích auta je přesně takový příklad. Teplota má výrazný vliv na tlakové zatížení pneumatiky. Jakmile je ohřejete, začne se vzduch (tedy plyn) uvnitř rozpínat. V případě osobních aut hovoříme o změně tlaku v pneumatice přibližně o 10 kPa při růstu o každých 10 °C. Co z toho plyne?

Být obezřetní za situace, kdy jsme si vědomi, že jedeme na dovolenou s plně naloženým vozem a tudíž chceme upravit tlak v pláštích na maximum, který je povolen výrobcem. Pro každý vůz, vzhledem k jeho motoru (vznětový či zážehový, velikost jeho objemu), ale i závislosti na výbavě modelu (bohatší, tudíž je vůz těžší) je stanoven optimální tlaku předních a zadních kol. Například pro Škodu Fabii 1.4 MPI je podle rozměrů pneu (165/70 nebo 185/60) stanoven za běžného provozu tlak vpředu 2,1/2,2 baru a vzadu 2,0 baru. Za některých okolností ale až 2,7 baru vzadu. Pokud bychom za této situace, právě proto že pojedeme plně naložení k moři, ještě „přidali“, zbytečně pláště přetěžujeme. Ne-li riskujeme.

Důvod je zjevný, přetlakováním se mění plochý tvar běhounu na oválný. Střed běhounu se „vyboulí“, tudíž se nerovnoměrně sjíždí, nedotýká se optimálně celou plochou vozovky, což se neblaze projeví především za deště. Charakteristiky se mění, protože styčná plocha je menší, vůz se chová jinak, než jsme zvyklí. Může se prodloužit brzdná dráha i změnit schopnost chovat se neutrálně při ostrých manévrech. Nemluvě o tom, že přehuštěné obutí znamená nekomfortní jízdu a vyšší hlučnost. V konečném důsledku i vyšší výdaje, protože se plášť nerovnoměrně sjede a musí být dříve vyměněn. Proto odborníci ÚAMK doporučují před dlouhou trasou zkontrolovat tlak v pneumatikách a nahustit je podle údajů, které jsou obvykle uvedeny na štítku B sloupku vozidla.

Je ještě jeden důvod, proč léto pneumatikám nesvědčí. Tím je dlouhodobé vystavení ultrafialovému záření. Jeho vinou se z pryže postupně uvolňují antioxydanty. Pneumatiky ztrácejí svoji pružnost a po delší době dochází ke vzniku mikrotrhlin na bočnici. Tedy zkracuje se jejich životnost obutí. Rada odborníků ÚAMK: tak jako my sami hledáme za letních dnů stín, měli bychom ho vyhledávat i pro svůj automobil.


© 2015 ÚAMK. All Rights Reserved. Designed By ÚAMK