AutoStyl - Aktuality

Magazín o autech, sportu a cestování

EcoTest ADAC

Obecně se má za to, že dieselová vozidla splňující Euro 6, jsou „čistá“. Partnerský klub ÚAMK, německý ADAC se rozhodl provést EcoTest, tedy dlouhodobě prováděnou kontrolu skutečného stavu. Zaměřil se na automobilové koncerny: Renault, Fiat-Chrysler, Ford a Hyundai. Právě ty jsou považovány za ty, které mají problémy s úrovní znečištění ovzduší. Realistický ADAC EcoTest už celkem zkontroloval 188 modelů.

Co testy ukázaly? Například, že průměrné emise NOx i několikanásobně přesahují ty uváděné. „Ukazuje se, že prakticky všichni výrobci mají emisní problémy svých dieselových vozidel,“ říká Thomas Burkhardt, viceprezident ADAC pro technologie. „Pokud vláda a průmysl chtějí zabránit absolutnímu zákazu dieselových motorů, musíme vyžadovat, aby všichni výrobci dnes oznámili, že zajistí aktualizaci softwaru svých motorů s ohledem na snížení dopadu na životní prostředí.“

Nezbytnost takovýchto kroků potvrzuje ADAC EcoTest. Zvláště vysoké objemy NOx ve výfukových plynech byly u skupiny Renault (Renault, Dacia), dále Fiat-Chrysler (včetně Alfa Romeo a Jeep). Dále šlo o Ford, Hyundai Group (včetně Hyundai a Kia), Volvo, ale i PSA (Peugeot a Citroën).

Samozřejmě, že výjimkou nejsou ani německé automobilky. Nicméně podle provedených měření je problémem používání agregátů jiných uskupení například u Mercedes-Benz. Jeden z nejhorších výsledků měl třeba Daimler s motorem 1,6 litru od Renaultu. Téměř 15 x překračoval množství vypouštěných NOx proti obdobnému vozidlu, ale s vlastním dieselovým motorem Mercedes. Ukazuje se tedy paradoxně, že čtveřice německých výrobců se na „diesel summitu“ v srpnu 2017 v Berlíně zavázala úpravami snížit u svých modelů emise oxidů dusíku, kdežto jmenované koncerny s vyšším podílem NOx ve výfukových plynech nic takového zatím nedeklarovaly. Přitom například průměrné emise NOx z testovaných vozů koncernu Renault jsou téměř pětkrát vyšší než u testovaných aut BMW.

Výsledky BMW jsou podle hodnocení ADAC celkově dobré, a to zejména ve městě a na dálnici, s nízkými emisemi, a to i díky používání u nových modelů katalyzátorů SCR. Podobně o skupině VW se všemi značkami (VW, Audi, Seat, Škoda a Porsche) lze hovořit poměrně pozitivně. Zejména agregát 2,0 TDI s akumulačním katalyzátorem SCR dosáhl v EcoTestu dobrých výsledků. Opel rovněž přichází s novým dieselovým motorem s SCR katalyzátorem.

Naopak skupina PSA musí urychleně provést zlepšení tak, aby modely byly čisté i na silnici, tedy mimo dynamometr. Také Volvo oznámilo, že od podzimu 2017 začne vybavovat své dieselové motory postupně SCR katalyzátory tak, aby byly v souladu s budoucím standardem Euro 6d. Ford stále prodává dieselová vozidla, která sice splňují normu Euro 6, ale více ve zkušebně než v reálném provozu. Dobře fungující SCR katalyzátory jsou zatím instalovány pouze ve velkých vozech Ford.

Jak vyplývá z testů, odborníci ÚAMK znovu upozorňují na fakt, že nemají-li diesely ve velmi krátké době a s „hanbou“ odejít ze scény, je nezbytné urychleně a zásadně je upravit s ohledem na ochranu životního prostředí. A vyžadovat tuto změnu po výrobcích automobilů musí politici a státní orgány.

Přehled zpráv Autostylu


© 2015 ÚAMK. All Rights Reserved. Designed By ÚAMK