AutoStyl - Aktuality

Magazín o autech, sportu a cestování

Londýn bude město bez emisí

Plán zní zdánlivě prostě a jednoduše – Londýn se chce stát do roku 2050 městem s nulovými emisemi. Takové jsou alespoň představy, které má starosta Londýna Sadiq Khan. Jeho dlouhodobá strategie počítá s tím, že cestování po metropoli bude zpoplatněna velmi variabilním systémem, podle ekologičnosti vozidla, jeho stáří a tak dále.

Podle předpokladu se očekává, že změny povedou ke snížení počtu průjezdů městem v průměru o tři miliony aut denně, a to už v roce 2041. Snížení znečištění ovzduší považuje britská metropole za nezbytnost, zvláště s ohledem na růst populace tohoto města, která podle předpokladů v daném období vzroste na více než 10 milionů. Není přitom reálné, aby stejně rychle rostl i počet automobilů. Jednou z cest omezení provozu ve městě vidí jeho vedení v odstupňování poplatku za jízdu v Londýně. V současnosti existuje jedna sazba za TfL (Transport for London), a to od roce 2003. Dnes činí poplatek 11,50 £ na den, s výjimkami pro vozidla s nízkými hodnotami emisí. Ještě v letošním roce se chystá krok další, pro starší vozidla bude poplatek zvýšen o dalších 10 £. Následovat krok za krokem bude další zpřísňování. Do centrálního Londýna má být povolen vjezd jen vozidlům s nulovými emisemi, a to od roku 2025. Do vnitřního Londýna v roce 2040 a celého města od roku 2050.

Nejde o nic jiného, než o postupné rozšiřování od roku 2019 tak zvaných Ultra Low Emission Zone (ULEZ). Zároveň s tím, jak se bude rozšiřovat počet automobilů s alternativním pohonem, budou růst platby pro majitele ekologicky „nevstřícných“ vozidel. Což se od roku 2019 bude v první vlně týkat především starších dieselových motorů a následně všech vozidel na fosilní paliva.

Co k tak razantnímu postupu vede londýnskou radnici? Jednak obavy z růstu dopravy, znečištění ovzduší a jeho zdravotní následky pro občany. Rovněž zajímavý je další fakt. Z analýzy údajů o cestách občanů po Londýně vyplývá, že tři čtvrtiny cest autem mohla být stejně dobře pěších, na kole, nebo veřejnou dopravou.
Přirozeně, že ambiciózní plán Londýna do roku 2050 bude vyžadovat, aby vláda motivovala motoristy a firmy k zavádění vozidel s novými emisemi. Tedy poskytovala zvýhodnění na jejich koupi, provozování, podílela se a iniciovala růst infrastruktury, a to nejen v Londýně, ale po celé Velké Británii.

Přehled zpráv Autostylu


© 2015 ÚAMK. All Rights Reserved. Designed By ÚAMK