AutoStyl - Aktuality

Magazín o autech, sportu a cestování

Aktuálně zcela kolabuje doprava v Chorvatsku ve směru na jih země. Cestu blokují kolony a dopravní nehody. Když to shrneme, tak cesta z Vídně přes Graz, Maribor, Ptuj, Záhřeb až do Splitu má aktuální zdržení okolo 7 hodin.


Úroveň technických kontrol vozidel v řadě zemí Evropy považují odborníci za průměrnou. Jelikož se nepodařilo přes tuto kritiku dosáhnout v uplynulém období zlepšení, rozhodly se odpovědné orgány EU, řešit celou záležitost na celoevropské úrovni. Tedy obecně závaznými předpisy.


Buďme upřímní: dovolená, to je nejvíce stresové období roku, tedy pro motoristy, kteří například k moři vyrážejí automobilem. Je vůz v dobrém technickém stavu? Co klimatizace, je v pořádku? Brzdy, pneumatiky, pojištění, asistenční karta… No a pak začne bezprostřední souboj s prostorem a hmotností.


Podle plánů vedení města a francouzského ministerstva životního prostředí do roku 2020 nevjedou do Paříže a dalších měst vozy vyrobené před rokem 2011. No, a pokud jde o samotná jejich centra, tak radnice plánují v budoucnu vjezd výhradně hybridům a nejraději jen elektromobilům. To jsou ale zatím jen plány. A dnešek?


U příležitosti výročí Svazu bulharských motoristů, kteří letos slaví 60. let svého vzniku, se potkali přední představitelé FIA v čele s presidentem Jeanem Todtem a národními zástupci Organizace spojených národů. Za UAMK se setkání zúčastnil president UAMK a vicepresident FIA pro oblast 1 JUDr. Oldřich Vaníček.


Spojitost mezi dieselovými motory, emisemi oxidů dusíku a nebezpečným polétavým prachem v podobě pevných mikro částic už dnes může ignorovat jen člověk slepý a hluchý ke všem faktům. Pokud rozbory odborníků někoho nepřesvědčí, pak jsou tady doslova dramatická a dalo by se říct, že drastická čísla: především dieselová auta jsou zodpovědná za smrt 38 000 lidí v 11 nejvyspělejších zemích světa.


Podvody s tachometry postihují až třetinu všech ojetých automobilů, což stojí zákazníky v celé EU podle konzervativních odhadů mezi 5,6 - 9,6 miliard € ročně. Skupina europoslanců v čele s Tomášem Zdechovským (KDU-ČSL) proto opakovaně žádala Komisi o celoevropské řešení, které by mohlo ochránit i české spotřebitele. Dostalo se jim však odmítavé odpovědi s vysvětlením, že řešení problematiky je pouze v pravomoci členských států. To řada europoslanců odmítá a kritizuje alibismus Komise, která je podle nich liknavá a před podvody zavírá oči.


Letní doba přeje sportům, jako je jízda na kole, windsurfing a dalším, které se neobejdou bez sportovního náčiní. A nikoliv právě skladného. Nezbývá tedy nic jiného, než je umístit na auto a vyrazit za letními radovánkami. Tak jednoduché to ale není. Jaký vybrat nosič? Na střechu, na páté dveře či víko zavazadelníku, nebo na tažné zařízení? Stačí jen to? Co předpisy v zahraničí?


Hlavními „hrdiny“ dovolených a prázdnin jsou děti. Toho jsme si vědomi, ale platí to i v praktickém ohledu? Pamatujeme třeba na to, že když potřebujeme v místě pobytu zapůjčit vůz, zda bude vybaven dětskou autosedačkou, bude mít dětskou pojistku? Je mnohem více věcí, na které je třeba s ohledem na bezpečnost a pohodlí dětí o dovolených myslet. 


Od 1. června 2017 začala platit Novela zákona 56/2001Sb., která, mimo jiné upravuje udělování evidenční kontroly nutné k převodu vozidla. Podle této novely neobdrží vozidlo s upraveným počtem ujetých kilometrů tak zvanou Evidenční kontrolu, přesněji taková kontrola pozbude platnosti a vůz tak nepůjde převést na nového majitele. Podle odhadů nezávislé iniciativy Nekupuj auto na ulici, kterou podporuje také ÚAMK, se může v soukromé inzerci nacházet až několik desítek tisíc takových vozidel.


Možná, že to zní zvláštně, ale na rozdíl od nás lidí, kteří se na sluníčku tetelíme blahem a někteří jsme ochotni se na něm „ugrilovat“, pneumatiky našeho auta jsou na tom jinak. Vysoké teploty a sluneční paprsky jsou pro ně něco, čemu by se měly maximálně vyhýbat. Proč?