AutoStyl - Aktuality

Magazín o autech, sportu a cestování

Plán zní zdánlivě prostě a jednoduše – Londýn se chce stát do roku 2050 městem s nulovými emisemi. Takové jsou alespoň představy, které má starosta Londýna Sadiq Khan. Jeho dlouhodobá strategie počítá s tím, že cestování po metropoli bude zpoplatněna velmi variabilním systémem, podle ekologičnosti vozidla, jeho stáří a tak dále.

Vsadíme se, že přestože patříte mezi dobré a ohleduplné řidiče, už jste to někdy udělali: troubili, protože auto před vámi při zelené na semafor nevyrazilo dost rychle, při odbočování nebo změně jízdního pruhu jste nezapnuli směrové světlo nebo něco podobného.

Horké počasí minulých dnů nám dalo pořádně zabrat. Jenže vězte, že nejen nám řidičům a spolujezdcům. Snad ještě více to odnesly akumulátory našich automobilů. Skutečně!

Pololetní statistiky jasně říkají – vozidel na alternativní pohon, především hybridů a elektromobilů v Evropě přibývá. Za pololetí o 5,65 %. Jako by Česká republika ani nebyla na stejném kontinentu – pololetní propad činí 14,96 %. Elektromobilů se dokonce v Čechách prodalo za 6 měsíců letošního roku o 44, 62 % méně než vloni.

Pevné nano částice nebo také pevné polétavé částice jsou považovány lékaři za vysoké nebezpečí pro lidský organismus. Jde o prachové částice, které jsou 500 x až 1000 x menší než lidský vlas. Jsou tak malé, že procházejí z plic do krve, a ta je roznáší a usazuje nejen v plicích, ale i ledvinách, játrech, nebo v mozku. Podle výzkumu Evropské agentury pro životní prostředí každý rok předčasně zemře na následky znečištění životního prostředí více než 400 tisíc lidí. Pokud jde o Čechy, pak se dá odhadnout, že to je každoročně bezmála 9000 lidí. Zopakujme – důvodem jsou i polétavé částice.

Není žádným překvapením, že v automobilu trávíme stále více času a zvláště ve městech čas prosezený za volantem automobilu přímo konkuruje tomu, kolik ho strávíme v obývacím pokoji vlastního bytu. Jinak řečeno – doma jsme ve skutečnosti ve vozidle, nikoliv v bytě či domě. Tomu odpovídá i to, co všechno za volantem děláme: kouříme, pijeme, jíme, sledujeme zprávy v rádiu …

Obecně se má za to, že dieselová vozidla splňující Euro 6, jsou „čistá“. Partnerský klub ÚAMK, německý ADAC se rozhodl provést EcoTest, tedy dlouhodobě prováděnou kontrolu skutečného stavu. Zaměřil se na automobilové koncerny: Renault, Fiat-Chrysler, Ford a Hyundai. Právě ty jsou považovány za ty, které mají problémy s úrovní znečištění ovzduší. Realistický ADAC EcoTest už celkem zkontroloval 188 modelů.

V souvislosti se zavedením elektronické dálniční známky od roku 2016 se na Slovensku vedou diskuse o tom, proč ministerstvo dopravy, potažmo Národní dálniční společnost (NDS) nenabízí možnost zakoupení známky nikoliv jen na kalendářní rok, ale i na 365 dnů. Jinak řečeno, možnost zakoupit si například dálniční známku v březnu s platností do března následujícího roku, tedy na 365 dnů.

V září by měly zástupci automobilek a jednotlivých ministerstev a vlády ČR dojednat a přijmout Akční plán o budoucnosti automobilového průmyslu v ČR například v oblasti vývoje elektromobility, ale i autonomního řízení a digitalizace automobilového provozu.

Že jsou české luhy a háje „přebillbordovány“ a že ty, kolem dálnic a silnic I. třídy v mnoha případech nejen odvádějí pozornost řidičů, ale mnohdy jsou dokonce vzhledem ke svému umístění dokonce nebezpečné, o tom asi také není třeba žádného motoristu přesvědčovat. Ostatně podle odhadů ministerstva dopravy je jich kolem dálnic a silnic I. třídy asi 3 000.

Strana 1 z 72

© 2015 ÚAMK. All Rights Reserved. Designed By ÚAMK