AutoStyl - Bezpečnost

Magazín o autech a cestování

Jaká svodidla nám nejvíce ublíží?

Představa, že budeme před havárií uvažovat, co způsobí náraz do běžných dvoudílných svodidel, co do betonových, či lanových, je jistě absurdní. Ovšem vědět, co která způsobí, je jistě na místě.

Pokud jde o běžná svodidla s dvojitými plochami zábran, je zjevné, že jejich materiál, dovolující určitou deformaci, zmírní následky havárie. Proto náraz do nich část energie pohltí a nebudou to tudíž nuceny udělat výhradně deformační zóny automobilu. Z druhé strany jsou velkým problémem tato svodidla pro motocyklisty, jejichž polovina pádů se odehrává tak, že jezdec klouže po vozovce. Při nárazu do takovýchto zábran se tato mění v gilotinu. Proto je na místě tam, kde k podobným haváriím dochází, doplňovat je vespod ještě měkčím materiálem jako je třeba plastová přepážka, která nedovolí letícímu jezdci motocyklu se pod spodní plát plechu svodidel nechtěně dostat.

Dalšími svodidly jsou prosté betonové díly. Patří i pro řidiče automobilů asi mezi ty nejméně vhodné, protože jednoduše fungují jak všemocná pěst, která vůz zastaví, a ten se o netvarovaný betonový díl rozbije. Mnohem vhodnější jsou betonové dílce, které mají tvar obráceného písmene T a k vrcholu se zužují. To má prostý důvod, mají odvádět energii nárazu vzhůru a přece jen pomoci při nárazu.

Na některých místech se setkáváme i u nás, v zahraničí mnohem častěji, s lanovými svodidly. Jejich výhodou je opět jejich schopnost pohltit část energie nárazu, nemluvě o mimořádně snadné výměně či opravě. Samozřejmě z druhé strany, podobně jako u klasických svodidel, se chovají vůči motorkářům, jako by letěli proti ostří nože.

Co vyplývá z tohoto krátkého popisu svodidel, s nimiž se setkáváme na našich silnicích? Že je vždy to nejlepší se s nimi vůbec nestřetnout.


© 2015 ÚAMK. All Rights Reserved. Designed By ÚAMK