AutoStyl - Bezpečnost

Magazín o autech a cestování

EuroNCAP: Méně havárií?

Pro naše sebevědomí jakožto řidičů to zní hrozně, ale je stále zřetelnější skutečnost, že bez špatných zásahů člověka bude doprava bezpečnější. O tom je přesvědčena i nezisková mezinárodní společnost EuroNCAP, která letos slaví 20 let své existence. Za tuto dobu podle odhadů svými crash-testy aut přispěla ke změnám na jejich výbavě nebo konstrukci, které zachránily za dvě dekády asi 76 000 životů.

Přesvědčení, že zásadní cestou ke zlepšení bezpečnosti na silnicích je další zavádění elektronických bezpečnostních systémů, vede EuroNCAP k tomu, že se ve svém plánu Road Map do roku 2025 na ně zaměřuje. Jinými slovy, vozy, které nebudou vybaveny například autonomním bržděním, monitorováním jízdních pruhů a dalšími systémy vůbec nemohou ani pomýšlet na získání nejvyššího ohodnocení, tedy 5 hvězdiček. A to je jen začátek.

V roce 2018 zavede EuroNCAP kontrolu a hodnocení systémů pro monitorování pohybu cyklistů v dosahu automobilu. V roce 2020 do hodnocení zahrne ověření funkčnosti monitorování únavy řidiče a toho, jak auta převezmou za takového stavu řidiče nouzové autonomní řízení. V témže roce zpřísní EuroNCAP kritéria hodnocení autonomního nouzového brždění automobilů. Roku 2022 bude organizace bodovat schopnosti komunikace vozidel mezi sebou a s okolní bezpečnostní infrastrukturou podél cest.

Už jen z tohoto výčtu je zcela zjevné, co potvrdil i samotný šéf EuroNCAP, a sice že zásadní změny v bezpečnosti na silnicích nelze dosáhnout bez masivnějšího zapojení elektronických bezpečnostních systémů.


© 2015 ÚAMK. All Rights Reserved. Designed By ÚAMK