AutoStyl - Bezpečnost

Magazín o autech a cestování

Bezpečně jen bez řidiče?

Jsme si vědomi, že titulek je provokující a trochu nadsazený, nicméně má nesporně věcné jádro. Pakliže je cílem snížit na minimum ztráty na životech na silnicích, je jednou z cest zavádění dalších a dalších elektronických bezpečnostních systémů do vozidel a stanovit je v rámci EU povinnými. Má to jednoznačný důvod – ročně na evropských silnicích zemře 22 až 25 tisíc lidí.

Když k tomu přičteme ještě asi 135 000 těch, kdo utrpí na následky havárií těžká zranění, je to pádný argument pro povinné zavádění dalších elektronických bezpečnostních systémů do nově zaváděných na trh automobilů. Přičemž po pravdě řečeno, argument proti – zdraží se tím výroba a tedy cena automobilů – je vždy třeba stavět až na druhé místo, a to za životy lidí.

S tímto názorem souhlasí i ÚAMK, který například patřil mezi velké zastánce a propagátory povinného zavedení do výroby e-call systému v automobilech, který v případě havárie automaticky zavolá pomoc záchranného systému.

Aby i těchto situací ubylo, a vůbec k havárii nedošlo, tomu mohou napomoci – systém pro udržování jízdy v pruhu, aktivní tempomaty, samočinného brždění před překážkou, identifikace pohybu člověka v okolí jedoucího auta… Argumentem pro povinné zavedení těchto a dalších systémů do povinné výbavy nových vozů má ještě jeden argument – jejich ceny za posledních 10 let představují jen 20 % původní hodnoty. Tedy, rychle a neustále se zlevňují a nadále budou zlevňovat. Odborníci ÚAMK jsou proto názoru, že je na místě v požadavcích být vpředu, výroba a ceny rozumné požadavky na bezpečnost „doběhnou“. Konec konců jedině tak, zaváděním nových systémů, se rychleji dostane výroba k vozidlům s autonomním řízením, která jsou již nyní prokazatelně bezpečnější například v běžném městském provozu než průměrný řidič.


© 2015 ÚAMK. All Rights Reserved. Designed By ÚAMK