Chorvatsko - Cestujeme vypůjčeným vozem

AutoStyl - Magazín o autech a cestování

Ti, kdo si za cíl své dovolené pravidelně vybírají ostrov Čiovo, „naproti“ Trogiru na chorvatském pobřeží jaderského moře, se už od roku 2015 těší na nový most. Tehdy byl plán zveřejněn i s termínem, který hovořil v prvním etapě o letních měsících letošního roku. Jenže…


Jedním z nejčastějším dotazem na naší infolince 1230 je jestli turisté z České republiky potřebují platný cestovní pas nebo občanský průkaz pro cestu do Chorvatska. Proto se náš team vydal přímo na hranice s Chorvatskem a zjišťoval co vyžadují tamní kontrolní orgány od turistů.


Jedním z utajených výdajů, které dosud čekaly na motoristy například při cestě do Chorvatska, byly výdaje za roaming při telefonování mobilem. Ať už šlo o samotné telefonování nebo stahování dat, mohly se výdaje vyšplhat pěkně vysoko. Byť byly na jaře vloni roamingové sazby celoevropsky sníženy, jejich zrušení nás čeká až letos.


Chorvatsko, stále oblíbená destinace českých turistů, láká svou výhodnou dojezdovou vzdáleností, kdy za pár hodin dorazíte ke krásnému moři, kam s vámi proto může i čtyřnohý kamarád. Smí ale na všechny pláže? Ve spolupráci s Chorvatským turistickým sdružením Asociace cestovních kanceláří ČR připravila krátký informační přehled pláží, kde můžete trávit vaší dovolenou i s psím doprovodem.


Rostoucí zájem o cestovní ruch v zemích Evropské unie v roce 2015 představoval vloni nárůst o 3,2 % na rekordních 2,8 miliardy přenocování. Jednou ze zemí, která zaznamenala nejvyšší nárůst, bylo Chorvatsko (+ 7,9 % meziročního růstu). Tak to alespoň vyplývá ze zveřejněných údajů evropského statistického úřadu Eurostat.


I když je vyšší počet ubytovaných v hotelech, vykazuje zase ubytování v soukromí vyšší počet přenocování. Celkem to bylo vloni 26,7 milionu přenocování v soukromí, zatímco v hotelech to bylo 18,9 milionu ubytování. V hotelech totiž turisté v průměru stráví jen 3,4 dne, zatímco v soukromí 6,5 dne.


Češi v Chorvatsku. Pokud budeme chtít vše vyjádřit „v kostce“, pak je možné uvést: vloni jich přijelo na Jadran 661 000, jsme pátí nejčastější návštěvníci této země, v průměru přijíždíme na týden a většinou individuálně.


Jistě, není to tak rychlé ani pohodlné, stojí to i peníze navíc, ale pokud už míří našinec k moři, měl by si alespoň jednou prožít plavbu trajektem, alespoň jednou zajet na některý z chorvatských ostrovů. Věřte, stojí to za to.


Samozřejmě, že každého zajímá, kolik zaplatí za svoji dovolenou u Jadranu. Kolik zaplatí proti předchozím letům? Pokud budeme vycházet z nedávného průzkumu Institutu za turizam v Záhřebu, je každoroční nárůst výdajů za posledních 5 let v průměru o 2 euro.


Příběh trajektu Marina je barvitý a s celou řadou zvratů, jako dobrý filmový scénář. Jednalo se původně o dánské námořní dopravní plavidlo, postavené v roce 1936, jehož kmotrou byla dánská korunní princezna Victoria Ingrid. Ale skončilo jako plovoucí hotel zakotvený v Rijece.


Naprostá většina českých turistů se z cesty k Jadranu vrátila, jak se říká, bez jediného šrámu a škrábance na autě. Tudíž neměla žádný důvod starat se o to, jak se řeší například následky dopravní nehody a jaké povinnosti jsou s tím spojené. Stejně jako neměli těžkou hlavu z placení pokuty. Nicméně podobné situace mohou nastat. Co potom?


Již nyní vám přinášíme ceny vstupného pro rok 2015 do národních parků v Chorvatsku

Vstupné do národních parků Plitvická jezera, Brijuni, Paklenica a Krka zůstává stejné jako loni. Změnu v ceníku udělal Národní park Krka, který zavedl vícedenní vstupné a nový výlet lodí s programem, procházky naučnou stezkou Stinice - Rošský, vodopád - Obezděná jeskyně (Ozidjana pećina) a návštěvou ostrůvku Visovac.


Oprava je plánována až do roku 2019

Katedrála svatého Jakuba je zapsána od roku 2000 v seznamu světového dědictví UNESCO. I pro tento rok je však naplánovaná další rekonstrukce tohoto klenotu. Doba rekonstrukce je naplánována až do roku 2019 a opravit se musí jak interiér, tak exteriér stavby.


Konunální galéra (Komunalna Galija sv. Juraj - ploveća povijest Jadrana)

Město Šibenik získalo dotaci od Ministerstva cestovního ruchu Chorvatské republiky na projekt plovoucí galerie. Tento projekt má stát necelých 700 000 kun a ministerstvo se bude podílet 200 000 kunami, zbytek doplatí ze své kasy město Šibenik.


Naučná stezka byla vytvořena ze staré cesty místních

Národní park Paklenica leží na jihovýchodě pohoří Velebit. Při slavnostním otevření byl i chorvatský ministr životního prostředí a její vybudování bylo v rámci projektu integrace do EU Natura 2000. Těmito projekty se snaží ministerstvo podpořit turismus a rozvoj chráněných oblastí. 


Aplikace a provoz ve městě Krk je zcela zdarma

Město Krk představilo novou mobilní aplikaci pro turisty. Je to výsledek snahy o větší propojení turistiky a nových technologií, na které se podílelo Ministerstvo cestovního ruchu, město Krk a Turistické sdružení města Krk. 


Naučná stezka Stinica - Rošský vodopád - Obezděná jeskyně

Již pět let trvají práce na zpřístupnění koryta řeky Krka na jejím horní toku. Je to práce náročná, ale odkrývá možnost seznámit se s krasovou přírodou tohoto kaňonu. 


Velké plány, které se rodí v oblasti Splitsko-dalmatské župy, významně podpoří rozvoj turistiky v této oblasti. Už jen fakt, že pro různé projekty vymezily správní orgány nutné pozemky, mnoho napovídá. Bude se to týkat například Bašky Vody (13 hektarů zóny Čoce), dále Promaina (Krvavica a Kapetansko Selo), Omiše (15 hektarů u osady Duče), nebo Dugi Rat, který se „zbavil“ průmyslového závodu Dalmacija. Tudíž i zde může dojít k dalšímu rozvoji turistiky.


Z celkem 109 chorvatských kempů vybral ADAC a ANWB 5 nejlepších

V Chorvatsku je v současnosti oficiálně registrováno 109 kempů, které pravidelně hodnotí společně německý automotoklub ADAC a nizozemský klub ANWB. Celkem je pak na území této země 508 všech kempů. Nás v tuto chvíli zajímají jen ty, jejich úroveň je garantována už samotným členstvím ve sdružení chorvatských kempů. Ty byly hodnoceny. Jedná se jak o přímé kontroly, tak o hodnocení na základě přesných pravidel členy těchto dvou partnerských automotoklubů ÚAMK.


Dovolená je od slova – dovolit si. Tedy dovolit si i vyšší výdaje. S tím u moře musíme počítat a nepřepočítávat vše na koruny a naše ceny. Protože v opačném případě dítěti nekoupíte ani kopeček zmrzliny. My jsme se pro rok 2017 rozhodli porovnat ceny potravin ze čtyř destinací s těmi u nás. Jak to vše dopadlo se podívejte v naší tabulce.


Dovolená je od slova – dovolit si. Tedy dovolit si i vyšší výdaje. S tím u moře musíme počítat a nepřepočítávat vše na koruny a naše ceny. Protože v opačném případě dítěti nekoupíte ani kopeček zmrzliny. My jsme se pro rok 2016 rozhodli porovnat ceny potravin z pěti destinací s těmi u nás. Jak to vše dopadlo se podívejte v naší tabulce.


Dovolená je od slova – dovolit si. Tedy dovolit si i vyšší výdaje. S tím u moře musíme počítat a nepřepočítávat vše na koruny a naše ceny. Protože v opačném případě dítěti nekoupíte ani kopeček zmrzliny, která aktuálně stojí 7 nebo 8 kuna. Stejně tak si nekoupíte pivo v restauraci k jídlu (asi 15 – 19 kuna), Coca Cola (okolo 16 kuna), espresso (od zhruba 9 kuna), Ice Coffe (cca 25 kuna), nezaplatíte na den za dvě lehátka na pláži u moře (asi 30 kuna) a tak dále.


Vypravili jsme se přímo do Chorvatska zjistit pro vás aktuální ceny vybraných potravin pro rok 2013. Ceny jsou uvedeny v kunách.


Jedním z největších (o ploše 7,5 hektaru) a nejvíce navštěvovaných (až pro 5 000 lidí) aquaparků v Chorvatsku je nový zábavní areál, který se otevírá v květnu v Poreči. Zajímavé je, že areál s názvem Aquacolors navíc postavila česká firma Signum.


Magnetem číslo jedna celého Chorvatska je přirozeně Jaderské moře. Když ale budeme hovořit o konkrétním přírodním místě, pak jsou to Plitvická jezera. Tedy nejstarší, největší a nejvíce navštěvovaný areál. Dokonce i Dubrovník se svými hradbami a kouzlem středověkého města je až na druhém místě. Plitvice jsou prostě magnet.


První zmínka o Šibeniku je z roku 1066 z charty chorvatského krále Petara Krešmira IV., archeologické průzkumy však prokázaly, že oblast byla osídlena již dříve, nicméně ne stále. Na rozdíl od jiných měst, které založili Řekové, Římané nebo Ilyrové je Šibenik město již od svého založení chorvatské.


Split je město ve střední Dalmácii na chorvatském pobřeží Jaderského moře. S 210 000 obyvatel druhé největší město Chorvatska a správní středisko Splitsko-dalmatské župy.


Plitvická jezera jsou nejznámější národní park v Licko-senjské župě v Chorvatsku. Nachází se na horním toku řeky Korana mezi horskými vápencovými masívy Velká a Malá Kapela a Pleševica mezi městy Karlovac a Zadar v blízkosti hranice s Bosnou a Hercegovinou. Krasová jezera jsou terasovitě rozložena a spojena průtoky. Nachází se zde 140 vodopádů, 20 jeskyň a zřídel. Rozloha parku je 29 482 ha. Lesy jsou bukové, jedlové, smrkové a tisové. Žijí zde medvědi, lišky, srny a divoká prasata.


Poreč je chorvatské město v na západním pobřeží Istrie, 68 km západně od Rijeky a 50 km jižně od Terstu. V roce 2011 v městské oblasti Poreč žilo okolo 16 700 obyvatel, v samotném městě asi 12 000. Zdejší Eufráziova bazilika je od roku 1997 zapsána v seznamu světového dědictví UNESCO. Město je staré téměř 2000 let a rozkládá se okolo přístavu a severovýchodně od ostrova Sveti Nikola. Od 70. let 20. století patří mezi nejnavštěvovanější turistická místa v zemi a turistický ruch dominuje městské ekonomice.


Pula je největší městské centrum na Istrijského poloostrova. Město se nachází v dolní části rozvedené a hluboké zátoce, jeho stvoření charakteru poskytuje dobrý přístav a bezpečné kotviště. Samo o sobě port Pula kvůli své velikosti a výsadního postavení, ostrovy v Perském zálivu, že přístavní zóna je rozdělena do několika bazény, stejně jako vynikající přístup z otevřeného moře a pobřeží ke snadnému určení, dnes v námořní zmíní považován za jednoho z nejlepších a nejbezpečnější přírodní charakter světě.


Baška láká akváriem, dlouhou pláží i nudistickým kempem

Při návštěvě míst v okolí Rijeky rozhodně stojí za to udělat si celodenní výlet na ostrov Krk. Patří k nejdelším na chorvatském pobřeží a je častým cílem dovolených českých turistů. Důvodem je i fakt, že cestu na něj nemusíte absolvovat trajektem, ale po mostě (Krčki most).


V roce 1985 byl park Krka vyhlášen národním parkem, slaví tedy 30 let. Jedná se o druhý nejnavštěvovanější národní park v Chorvatsku (po Plitvických jezerech). Ročně ho navštíví až 800 tisíc lidí.


Město si zachovalo téměř neporušenou středověkou atmosféru. Jde o komplex staveb především ze 13. století, i když samotné město založili Řekové z ostrova Vis, kteří ho nazvali Tragurion (kozí ostrov).


Bylo založeno v 7. století a je unikátní svými hradbami, které patří k nejmohutnějším v Evropě. Mají na délku celkem 2 kilometry, jsou vysoké až 25 metrů a široké jsou až šest metrů. Vše doplňuje celkem 36 věží a tvrzí.


 

Slovinsko

silnice I/9 (Lancova Vas) - směr Chorvatsko   silnice I/9 (Podlehnik) - směr Chorvatsko
 
     
silnice I/9 (hranice) - směr ČR   silnice I/9 (hranice) - směr Chorvatsko
 
zdroj: dars    

 

Chorvatsko

dálnice A1 - Zagreb Lučko - směr Zagreb (ČR) dálnice A1 - Zagreb Lučko - směr Makarská
   
most na ostrov Krk - směr ostrov  most na ostrov Krk - směr vnitrozemí
   
Makarská Vodice
   
Zadar Split
   
Bola  
 
   
  zdroj: HAK

[alert type="warning" close="no"]Užití a šíření kamerových snímků je bez písemného souhlasu HAK nebo ÚAMK zakázané![/alert]

 


RakouskoRakousko

SEZNAM ZPOPLATNĚNÝCH ÚSEKŮ - RAKOUSKOSEZNAM ZPOPLATNĚNÝCH ÚSEKŮ - RAKOUSKO
 CENY DÁLNIČNÍCH KUPÓNŮ R. 2015 (CENY PLATNÉ OD 1.12.2014) 

 

Dálniční kupón

 Cena za 1 kupón

Motocykl  

Roční

962 Kč

2 - měsíční

364 Kč

10 - denní

144 Kč

Osobní vozidlo do 3,5t

 

roční

2 426 Kč

 

2- měsíční

735

 

10 - denní

260 Kč


 

CENY MÝTA ZA UŽITÍ VYBRANÝCH ÚSEKŮ DÁLNIC A SILNIC (PRODEJ ZAJIŠTĚN V RAKOUSKU A WEBU)

Úsek dálnice

 Cena za 1 průjezd

 A9 Pyhrnská dálnice - Bosruck

5,00 EUR

 A9 Pyhrnská dálnice - Gleinalm

8,00 EUR

 A10 Taurenská dálnice

11,00 EUR

 A11 Karawanken tunel

7,00 EUR

 A13 Brennerská dálnice 8,50 EUR
 S16 Arlberg tunel 9,00 EUR
 Grossglockner - osobní auto 29,00 EUR
 Grossglockner - motorka 19,00 EUR
Felbertauernstrasse - osobní auto 18,00 EUR
Felbertauernstrasse - motorka 18,00 EUR
Ceny jsou platné od 1.12.2014  


Zakoupit mýtné si můžete online na webu Asfinagu - zde.

 

KAM UMÍSTIT KUPÓN?

 

Pozn.: Povinnost dálniční známky na rakouských dálnicích a rychlostních silnicích vzniká od 1.ledna 2004 pro všechna vozidla do celkové max.hmotnosti 3,5 tuny (včetně). Přívěsy tažené za vícestopými motorovými vozidly, s max. přípustnou celkovou hmotností tažného vozidla do 3,5 tuny, se do celkové hmotnosti nezapočítávají (tzn. nepodléhají povinnosti známky). Na vybraných úsecích dálnic a rychlostních komunikací se také mimo dálniční známky platí mýtné za průjezd. Mýtné se platí na místě přímo v mýtné bráně.

všechny známky si můžete koupit zde

Upozornění: 
Ceny dálničních známek mohou být změněny dodavatelem během roku. 

Autoklub Bohemia Asistance a.s. jako distributor si prostřednictvím prodejce ÚAMK a.s. vyhrazuje změnu cen Rakouských dálničních kupónů dle aktuálního kurzu. O této změně je povinen informovat. 


SlovinskoSlovinsko

Zpoplatněné úseky - SlovinskoZpoplatněné úseky - Slovinsko

ZPOPLATNĚNÉ ÚSEKY - SLOVINSKO

 

CENY DÁLNIČNÍCH KUPÓNŮ R. 2015 (CENY PLATNÉ OD 15.12.2014)

r2015r2015 Osobní vozidlo do 3,5t roční

Umístění kupónu:
První část kupónu musí být umístěna a celou svou plochou nalepena na vnitřní straně čirého skla předního okna motorového vozidla (nebo prvního motorového vozidla v soupravě) na levém horním, nebo dolním okraji, případně horním středu (zpětné zrcátko) tak, aby výhled řidiče vozidla byl co nejméně omezen a kupón byl dobře viditelný z vnější strany vozidla.

 

3300,-Kč

r2015r2015 Osobní vozidlo do 3,5t měsíční

Umístění kupónu:
První část kupónu musí být umístěna a celou svou plochou nalepena na vnitřní straně čirého skla předního okna motorového vozidla (nebo prvního motorového vozidla v soupravě) na levém horním, nebo dolním okraji, případně horním středu (zpětné zrcátko) tak, aby výhled řidiče vozidla byl co nejméně omezen a kupón byl dobře viditelný z vnější strany vozidla.

 

900,-Kč

r2015r2015 Osobní vozidlo do 3,5t 7 dnů

Umístění kupónu:
První část kupónu musí být umístěna a celou svou plochou nalepena na vnitřní straně čirého skla předního okna motorového vozidla (nebo prvního motorového vozidla v soupravě) na levém horním, nebo dolním okraji, případně horním středu (zpětné zrcátko) tak, aby výhled řidiče vozidla byl co nejméně omezen a kupón byl dobře viditelný z vnější strany vozidla.

 

450,-Kč

r2015r2015

MOTOCYKL 7 dnů 


Umístění kupónu:
 

 

225,-Kč

Vozidlo do 3,5 tuny a zároveň vyšší jak 1,3 m na přední nápravě. 

Přehled zde

Osobní automobily a motocykly používají od 1. července 2008 dálniční kupóny pro jízdu po slovinských dálnicích a rychlostních komunikacích. Slovinskou dálniční síť tvoří v současnosti cca 400 kilometrů dálnic a rychlostních komunikací. Platnost roční dálniční známky pro rok 2015 je od 1.12.2014. 


Známku lze použít pouze pro jedno vozidlo!
Poškozená, nebo částečně odstraněná známka je neplatná. Není dovoleno používat jiná lepidla, speciální fólie, lepící pásky atd. Takové použití činí dálniční známku neplatnou.


MaďarskoMaďarsko
  

CENY DÁLNIČNÍCH KUPÓNŮ R. 2015 (CENY PLATNÉ OD 1.1.2015)

Kategorie Dálniční elektronická viněta Cena za 1 ks
D1M Motocykl 10 - denní  170,- Kč
D1

Osobní vozidlo do 3,5t 10 - denní

Osobní vozidlo do 3,5t měsíční

Osobní vozidlo do 3,5t roční

350,- Kč

565,- Kč

5 070,- Kč

 
Od 1.1.2015 došlo z maďarské strany k úpravě kategorií a rozšíření zpoplatněných úseků.
 
 
Protože je e-viněta vystavena na konkrétní vozidlo, je nutné, aby kupující znal příslušnou RZ (registrační značku) vozidla.

 

E-viněty je možno elektronicky zakoupit v následujících místech:
  • Praha 4, Na Strži 1837/9
  • Brno, Okružní ulice 5, 638 00 Brno – Lesná

Informace o mýtném naleznete zde.


Běžný motorista si toho možná ani nevšimne, ale dálnice, po níž míříme od chorvatských hranic až například do Splitu, je rozdělena na dva úseky: do Záhřebu a ze Záhřebu do Splitu a dál na jih. Stejně tak je i dálniční síť spravována dvojicí nezávislých organizací. A to ARZ (Autocesta Rijeka Zagreb) a dále HAC (Hrvatska autoceste).


Jedete do Chorvatska a nevíte kolik zaplatíte za cestu? Vytvořili jsme pro vás ceník za jednotlivé nejčastěji používané úseky na chorvatských dálnicích, mostech a tunelech.


Pro snadnější a častější cestování po Chorvatsku je lepší si zakoupit ENC mýtnou krabičku, která vám usnadní výběr mýtného. Veškeré informace o této kartě jsme pro vás exkluzivně zjistili přímo u chorvatského autoklubu HAC a také jsme se vypravili osobně do Chorvatska otestovat toto zařízení. 


Chorvatsko

Děti mladší 12 let nesmějí cestovat na předních sedadlech. Výjimkou jsou děti do 2 let věku, které mohou cestovat v přední části, jsou-li umístěny v zádržném systému, který je přizpůsobený jejich velikosti, a pokud je na zadní straně deaktivován airbag. 

Dítě do 5 let musí být umístěno na zadním sedadle přizpůsobeném jeho velikosti. Dítě ve věku mezi 5 a 12 lety musí cestovat na zadním sedadle s pomocí 3 bodových bezpečnostních pásů s přídavným podsedákem je-li to nezbytné pro jeho výšku.

 

SANKCE

Osoby, u kterých je při silniční kontrole zjištěno, že bezpečnostní pás nebo dětský zádržný systém nepoužily, mohou být buď varovány, nebo obdrží pokutu 500 Kun na místě.

 

Rakousko

Děti do 14-ti let s méně než 1,50 m na výšku musí, ve vozidlech registrovaných v Rakousku nebo v zahraničí, používat speciální bezpečnostní pásy přizpůsobené jejich velikosti nebo speciální dětské zádržné systémy, jak vpředu, tak i vzadu ve vozidle. Vozidla bez této ochrany (např. dvousedadlové sportovní vozy nebo nákladní automobily) nesmí být vůbec použita k přepravě dětí mladších 14-ti let. (Toto nařízení se nevztahuje na autobusy nebo vozidla používaná pro přepravu školních dětí, nebo pro vozidla užívaná v zemědělství a lesnictví.)

Dětské zádržné systémy v Rakousku musí být v souladu s normou ECE 44/03 nebo 44/04. Děti do 14-ti let, ale vyšší než 1,50 m, musí používat bezpečnostní pásy pro dospělé.

Ve výjimečných případech, kdy jsou děti vyšší než 1,35 m, může být při jejich přepravě použit 3-bodový pás bez zvláštní sedačky za podmínky, že pás nevede přes jejich krk nebo hrdlo. V opačném případě může řidič vozidla v němž je takto přepravováno dítě obdržet žlutou kartu.

 

SANKCE

Osoby, u kterých je při silniční kontrole zjištěno, že bezpečnostní pás nepoužily, mohou být buď varovány, nebo obdrží pokutu až 35 EUR na místě. Pokud se pokuta nezaplatí ihned, nebo v daný časový úsek, může být zvýšena na 72 EUR a v některých případech může dokonce vést až k zadržení na 24 hodin.

 

Slovinsko

Děti do 150 cm výšky, ve vozidlech registrovaných v Slovinsku nebo v zahraničí, musí používat speciální bezpečnostní pásy přizpůsobené jejich velikosti nebo speciální dětský zádržný systém, a to jak v přední, tak i v zadní části vozidla. Dětské zádržné systémy musí splňovat normu ECE 44/03 nebo 44/04. Pokud je dítě přepravováno na předním sedadle v obráceném dětském zádržném systému musí být deaktivován airbag.

V případě starších vozidel, která nejsou vybavena bezpečnostními pásy (kde nemůže být zádržný systém připojen), mohou děti ve věku 3 a více let a měřící méně než 150 cm na výšku cestovat bez dětského zádržného systému, ale musí obsadit zadní sedadla. Dítě do 3 let věku nesmí být přepravováno ve vozidle, pokud nelze namontovat dětský zádržný systém.

 

SANKCE

Za nedodržení tohoto nařízení může být uložena  pokuta ve výši 200 EUR.


Chorvatsko

Helmy pro motorkáře

Motorkáři a cestující na motocyklech či mopedech musí nosit ochrannou přilbu po celou dobu užívání. Cestující na motocyklech nesmí být pod vlivem omamných látek nebo alkoholu. Není dovoleno přepravovat děti do 12 let.

Výstražný trojúhelník

Veškerá motorová vozidla (kromě motocyklů), včetně těch registrovaných v zahraničí, musí mít výstražný trojúhelník. Vozidlo s přívěsem musí mít dva výstražné trojúhelníky.

Hasicí přístroj

Užitková vozidla musí být opatřena hasicím přístrojem.

Lékárnička

Řidiči všech motorových vozidel (kromě motocyklů), včetně těch registrovaných v zahraničí, musí mít lékárničku.

Pneumatiky a hloubka dezénu

Minimální hloubka dezénu: 

  • letní pneumatiky = 1,6 mm 
  • zimní pneumatiky = 4 mm 
Reflexní vesta

Všichni řidiči motorových vozidel (kromě motocyklů s nebo bez postranních vozíků a mopedů do 50 ccm), musí mít reflexní bezpečnostní vestu ve vozidle a nosit ji vždy, když opouští vozidlo odstavené na silnici, v případě nouze, v nebo mimo zastavěné oblasti. Vesta musí být v souladu s normou EN-471.

Ostatní

Není nutné mít tažné lano nebo tažné zařízení.

 

Slovinsko

Helmy pro motorkáře

Motorkáři, cestující na motocyklu a řidiči mopedů musí nosit přilbu po celou dobu. Je zakázáno vozit na motorce dítě mladší než 12 let. 

Výstražný trojúhelník

Veškerá motorová vozidla (s více než dvěma koly), včetně těch, registrovaných v zahraničí, musí nést výstražný trojúhelník. Vozidlo s přívěsem a motorová vozidla v zadní části konvoje (pokud se vozidla pohybují v za sebou jedoucím konvoji), musí být označeno dvěma trojúhelníky.

Výstražná světla musí být použita vždy, když vozidlo má poruchu na vozovce.Pokud vozidlo není vybaveno výstražnými světly, nebo je imobilizováno na části vozovky, která není jasně viditelná, musí se použít trojúhelník. Musí být umístěn na vozovce za vozidlem, které má poruchu, ve vzdálenosti, která zajišťuje maximální bezpečnost a viditelnost..

Je-li vozidlo v noci  porouchané  a jeho technický stav neumožňuje využívání výstražných světel, musí řidič, kromě použití trojúhelníku, dostatečně označit porouchané vozidlo (žlutým blikajícím světlem, baterky) .

Pokud je vozidlo taženo, musí být trojúhelník umístěn v zadní části taženého vozidla a druhý musí být na přední části tažného vozidla.

Výstražná světla musí být použita při couvání.

Hasicí přístroj

Je povinné u řidičů autobusů a nákladních automobilů mít ve vozidle hasicí přístroj.

Lékárnička

Řidiči motorových vozidel registrovaných ve Slovinsku musí mít lékárničku ve svých vozidlech. Pro návštěvníky je doporučeno mít lékárničku první pomoci.

Pneumatiky a hloubka dezénu

Minimální hloubka dezénu pneumatik je 1,6 mm pro auto, 2 mm pro nákladní automobily a autobusy, 1 mm pro moped. Pro M + S pneumatiky je minimální hloubka dezénu  3 mm.

Reflexní vesta

V případě poruchy na dálnici je povinné nosit reflexní vestu. Každý, kdo se pohybuje mimo vozidlo ji  musí mít. Toto nařízení se netýká motocyklistů. Je důležité si uvědomit, že není povinné mít reflexní vestu ve vozidle.Jedinou podmínkou je, nosit vestu za okolností popsaných výše (jinak hrozí pokuta 40 EUR).

 

Rakousko

Helmy pro motorkáře

Bezpečnostní přilby jsou povinné pro řidiče mopedů a motocyklů a jejich spolujezdce. Při nedodržení tohoto předpisu může být uložena pokuta od 35 do 72 EUR. Pro osvobození od této povinnosti ze zdravotních důvodů musí dotyčný získat zvláštní povolení od příslušného orgánu.

Výstražný trojúhelník

Všechna vozidla s více než 2 koly registrovaná v Rakousku nebo v zahraničí, musí být vybavena výstražným trojúhelníkem, který je v plném souladu s nařízením ES 27. Pokud tato vozidla zastavila na komunikaci mimo zastavěné oblasti v místě se sníženou viditelností, např. kvůli poruše, úrazu, atd., nebo je nutnost zastavit kvůli špatným povětrnostním podmínkám, musí řidiči dát okamžitou informaci o poloze svého vozidla umístěním výstražného trojúhelníku v dostatečné vzdálenosti za ním, ne více než jeden metr od obrubníku.

Blikající světla, výstražné lampy, nebo výstražná světla vozidel mohou být použity pouze jako doplněk k výstražnému trojúhelníku(ne místo něj).

Hasicí přístroj

Hasicí přístroj není povinný.

Lékárnička

Všechna vozidla (včetně motocyklů), registrovaná v Rakousku nebo v zahraničí, musí být vybavena lékárničkou. Balení musí být v provedení silné krabice, odolné proti nečistotám.

Pneumatiky a hloubka dezénu

Minimální hloubka dezénu v Rakousku 1,6 mm (osobní vozidla), 2 mm (nákladní automobily a autobusy) a 1mm (mopedy). Pokud se však rakouské orgány domnívají, že dezén ponechaný na pneumatikách dočasně dovezeného vozidla představuje nebezpečí pro bezpečnost silničního provozu, mohou zabránit takovému vozidlu ve vstupu do Rakouska. Minimální hloubka dezénu na zimních pneumatikách M + S používaných na vozidlech je 4 mm.

Reflexní vesta

Řidič vozidla se 2 nebo více nápravami musí mít reflexní vestu / bundu, která má být použita v případě poruchy nebo nehody mimo zastavěné oblasti, na dálnicích a na silnicích a dokonce i při instalování výstražného trojúhelníku (nařízení se nevztahuje na cestující, řidiče mopedů a motocyklů, nicméně i pro ně je reflexní vesta doporučena).

Barva vesty musí být fluorescenční žlutá, červená nebo oranžová (EU norma EN 471). V zásadě může být řidič, za předpokladu že neměl reflexní vestu, potrestán pokutou až do výše 2,180 Eur, i když by na místě ve skutečnosti dostal pokutu 14 EUR.

Ostatní

Palubní kamery (umístěné uvnitř vozidla) jsou v Rakousku zakázány.

 

Maďarsko

Kromě reflexních vest, v Maďarsku je potřeba dle počtu osob ve vozidle, tam platí stejná povinná výbava jako u nás. Dětské zádržné systémy jsou povinné pro děti do výšky 150 cm.

 

Slovensko

Povinná výbava se nijak neliší od té naší, ale pokud budete vystupovat z vozidla za snížené viditelnosti na neosvětlenou komunikaci, musíte mít na sobě reflexní prvky. Dětské zádržné systémy jsou povinné pro děti menší jak 150 cm nebo lehčí jak 36 kg.


Mladí řidiči (do 24 let věku), nesmí překročit následující rychlosti
•   80 km/h na silnicích mimo obec 
• 100 km/h na rychlostních silnicích
• 120 km/h na dálnicích


 



Nové ZTP označení vozidla platí i v rámci zemí EU jako parkovací karta. Staré znaky pro vozíčkáře (označení O1) do auta byly platné do data 31. 12. 2012 a pokud v současné době tento starý znak užíváte, hrozí vám pokuta a mnohde i udělení trestných bodů. Bohužel však nepotěším každého, kdo cestuje s tímto novým označením do zahraničí. V zahraničí vám tato karta platí pouze k možnosti zaparkování vozu, ale od dálničních poplatků vás osvobozuje pouze na území České republiky. Proto doporučujeme zakoupit si dálniční známku pro daný stát, kam míříte. Předejdete tím značným komplikacím a nemalé pokutě ze strany zahraniční policie.


Přímá cesta za maximálního využití dálnice je dlouhá 223 kilometrů a doba jízdy je odhadována asi na 3 hodiny. Z celkové trasy připadá 174 km na dálnice, tedy asi dvě hodiny jízdy. 


Jakmile vyslovíte slovo léto, okamžitě se vám asi vybaví další: dovolená, slunce, moře… A nejčastěji je to pro Čechy Jadranské moře. Cesta do Chorvatska je tou nejvíce oblíbenou trasou českých turistů za hezkými zážitky u moře. Čísla hovoří o tom, že ročně si za svůj cíl zvolí Jadran kolo 800 tisíc obyvatel ČR. Proto tam ÚAMK letos zamířil na začátku letních prázdnin, aby motoristům poradil přímo na cestě, jakou trasu zvolit, co je cestou čeká a jako specialitku navíc si k cestě zvolil nejprodávanější ekologické vozidlo u nás, novou Škodu Octavia kombi G-Tec. Tedy vozidlo primárně spalující stlačený zemní plyn (CNG). Mířili jsme z Prahy do městečka Crikvenica. Jak proběhla cesta a za kolik se dá dojet úsporně k moři?


Jednou z nejnavštěvovanějších oblastí Chorvatska českými turisty je Istrie. Jak si vedou za volanty svých automobilů? I na to jsme se zeptali Eduarda Samace z oddělení bezpečnosti silničního provozu Istrijského policejního oddělení.


Co činí českým řidičům největší problémy na chorvatských cestách? Vyzpovídali jsme Sinšu Mihanoviče, šéfa oddělení bezpečnosti silničního provozu Splitsko-dalmatské oblasti. Desítky Čechů se každoročně stanou účastníky dopravních nehod. Ještě mnohem více jich dostane pokutu.


Po zkušenostech z cesty přes Maďarsko (vhodná spíše pro skutečné spořílky, milovníky lázní a případně obyvatele ČR u slovenských hranic), jsme volili cestu do Prahy před Záhřeb, Graz, Vídeň a Mikulov. Dále pak po dálnici D1 do hlavního města.


Praha – Šibenik ve voze na CNG. Vyplatí se to?

Jakmile vyslovíte slovo léto, okamžitě se vám asi vybaví další: dovolená, slunce, moře… A nejčastěji je to pro Čechy Jadranské moře. Cesta do Chorvatska je tou nejvíce oblíbenou trasou českých turistů za hezkými zážitky u moře. Čísla hovoří o tom, že ročně si za svůj cíl zvolí Jadran asi 800 tisíc obyvatel ČR. Proto tam ÚAMK zamířil letos opět ještě před sezónou, aby motoristům poradil, jakou trasu zvolit, co je cestou čeká. Mířili jsme z Prahy do Šibeniku.


ÚAMK společně se štábem České televize spočítal cestu, vybral trasy a nakoupil za vás (rok 2014)

Každoročně vyráží do Chorvatska na dovolenou 800 tisíc až 1 milion českých turistů. Přičemž drtivá většina z nich jede vlastním vozem nebo autobusem. Jaká je cesta k Jadranu, co nás čeká letos, kde jsou „úzká místa“, kde se naopak zastavit třeba jen na občerstvení, jak se parkuje u pobřeží, kolik stojí pohonné hmoty, pivo…? Otazníků před cestou k Jadranu se každému honí hlavou mnoho. My na ně hledali odpovědi a vydali se z Prahy do Crikvenice nedaleko Rijeky a navštívili jeden z oblíbených cílů českých turistů, ostrov Krk. Máme pro vás dobré tipy, ceny, postřehy…


Upozorňujeme na úzká místa při cestě zpět z Chorvatska (rok 2014)

Je zřejmé, že většina z českých turistů se bude vracet stejnou trasou, jakou přijeli, protože ji mají „najetou“. Musíme však počítat s tím, že vše není zcela stejné. Proto upozorňujeme především na ta místa, kde si musíte dát pozor.


K Jadranu přes Maďarsko

Na první pohled to pro většinu českých motoristů vypadá jako zvláštní volba – mířit na jih k Jadranu a přitom se vydat na východ, do Slovenska a teprve potom přes Maďarsko na jih.

Důvod je prostý – peníze.

Skutečně, tato trasa vám dovolí vyhnout se rakouským a slovinské dálnici a tudíž ušetřit za dvě dálniční známky. To v případě, že se i v Maďarsku budete vyhýbat placené dálnici. Z druhé strany je tato trasa delší než ty mířící přes Rakousko a Slovinsko. Konkrétně jde celkem o 972 km. A tato dlouhá trasa, rovná se, delší čas strávený na cestě. Bude vám trvat zhruba 10 hodin.

Kudy tedy zamíříte?

Praha – Bratislava 

Vydáte se z Prahy směrem na Brno a Bratislavu. Na slovenském území si sice dálnic moc neužijete, přesto není na místě volit jejich objížďku a ušetřit tak zhruba 300 Kč. Nestojí to za to. Varování, nezapomeňte, že e-dálniční slovenskou známku už musíte mít zakoupenou předem než přejedete hranice. Za nimi bývají časté kontroly policie. Po překročení hranice pokračujete po trase Brno - Bratislava.

Následují další, tentokrát slovensko-maďarské hranice. Na první úsek od slovenských hranic k maďarskému městu Mosonmagyaróvár už nově potřebujete pro osobní vozidlo dálniční známku. Pak doporučujeme sjet a dále se vydat do města Czorna. Tam se držte značení E65 nebo 86 a pokračujte do města Szombathely. Po projetí městem směřujte na Körmed a dále pak na Zalaegerszeg, do Nagykanisza a poté po souběžné silnici s dálnicí č. 7 na státní hranici mezi Maďarskem a Chorvatskem u města Letenye.

Za hranicí pak najedete už na chorvatskou dálnici A4 vedoucí do Záhřebu. U něj najedete před mýtnicí Lučko na dálnici A1, která již směřuje na jih. V našem případě do cílového Zadaru.

Vraťme se ale k penězům. Vyhnuly jsme se Rakousku a Slovinsku, s čím přesto musíme počítat? S následujícími poplatky:

  • Slovensko - 10-ti denní e-dálniční známka - 300 Kč
  • Maďarsko - 10-ti denní e-dálniční známka - 350 Kč (dá se objet)
  • Chorvatsko - mýto pro obě cesty do Zadaru - 1176 Kč

Absolvovali jsme tedy cestu dlouhou jedním směrem zhruba 970 kilometrů a na cestě strávili minimálně 10 hodin. To je to negativní. Pozitivní, ušetřili jsme za rakouskou a slovinskou známku, ale museli koupit slovenskou a maďarskou. Takže úspora není o nic vyšší, než když se vyhnete na běžné trase přes Rakousko a Slovinsko v poslední zmiňované zemi dálnici. Takže… Je to na vás.

 

Mapa trasy

Tradiční cesta do Šibeniku (Praha, Brno, Bratislava, Csorna, Szombathely, Letenye, Zagreb, Šibenik)

1020 km, 13 hod 35 min – známky: 650 Kč (10 dní), mýto: 710 Kč, palivo (nafta, 5,5 l/100 km): 1925 Kč = 2 452 Kč (CNG), 3 217 Kč (nafta), 3396 Kč (benzín)


K Jadranu přes Slovinsko

Cesta: Praha- Zadar

Volíte 3 trasy o délce 910 až 962 km, cestu urazíte nejrychleji za 9,20 hodiny  

Možné tři varianty cesty z Prahy do chorvatského Zadaru jasně říkají, že nejkratší cesta ještě nemusí být nejrychlejší, že osvědčené trasy mají své kouzlo jízdy převážně po dálnici, ale může to znamenat vyšší výdaje za dálniční známky a poplatky, že…

Hlavně zkušenosti říkají, že je na místě volit trasu, která je vhodnější právě pro vás. Každý z nás má jiné představy – někdo chce ušetřit, jiný dorazit co nejrychleji do cíle, jiný se obává možných uzavírek na dálnicích a podobně. Proto v žádném případě nelze říct – že konkrétní trasa je lepší než ostatní.

Navíc se liší jen ve své úvodní části, následně od rakouského Grazu jsou již zcela totožné (pokud nevolíme objížďku mimo slovinskou dálnici, o čemž píšeme samostatně v naší reportáž z cesty k Jadranu).

Nejkratší trasa

Pokud jde o počet najetých kilometrů, pak nejkratší je cesta mířící z Prahy přes České Budějovice na Dolní Dvořiště, dále na Linec a Graz. Celá trasa až po Zadar měří 910 km. Jak jsme řekli – nejkratší není nejrychlejší. To zvláště platí pro jízdu po ČR, kde při dodržování předpisů a jízdě po vytížené trase na Dolní Dvořiště ubíhá cesta velmi pomalu.

Jen například úsek České Budějovice – Graz vám bude trvat asi 4 a půl hodiny a z toho polovinu času pojedete mimo dálnice. Na tu se napojíte až před Lincem. Opačně, vyhnete se Vídni, což představuje za volného průjezdu zdržení půl až tři čtvrtě hodiny, ale ve špičce při přes hodinu. Za Lincem nadete po dálnici A1, následně A9. Na trase máte poměrně značné převýšení a řadu tunelů, které se rovněž mohou stát „úzkými místy“.

Z dálnice A9 nesjíždíte a pokračujete až k hranicím se Slovinskem nedaleko Spielfeldu.

Nejběžnější trasa

Tou je cesta z Prahy do Brna po dálnici a dále na Mikulov, Vídeň a Graz. Co je její velkou předností, jízda po dálnici, která je většinou plynulá, ale zase z druhé strany jednotvárná. Její zrádnost je právě v tom, že vede celou dobu po dálnici. Tudíž, zúžení, kolony, uzavírky celou cestu mohou značně prodloužit. První starosti začnou už na české dálnici. Z Brna na Mikulov je rovněž dostatečně rychlá a rovná silnice. Na trase Brno – Graz (necelé čtyři hodiny jízdy) jen asi 60 km nepojedete po dálnici. Na tu narazíte zhruba na úrovni obce Schrick a po A5 míříte až do Vídně, z níž pokračujete po A2 do Grazu.

Střední cesta

Zlatou střední, ale i geograficky, je trasa Praha, Jihlava, Znojmo, Vídeň a Graz. Měří (až do Zadaru) 929 kilometrů a je tedy vzdáleností mezi oběma už uvedenými trasami. Zároveň trochu až překvapivě je tato trasa (byť minimálně), přesto časově nejdelší. „Vinu“ opět hledejme v poměrně dlouhé, úseku Jihlava – Vídeň, který je veden mimo dálnici. Až zhruba 25 kilometrů před hlavním rakouským městem se napojíte na dálnici. Jak na českých silnicích od Jihlavy po Znojmo, tak na rakouské straně je dlouhá řada úseků s rychlostními omezeními, nemluvě o pravidelných kontrolách policie. Průjezd samotnou Vídní je poměrně snadný, výborně značený a mimo špičku plynulý.

Graz – Zadar

Všechny tři možné trasy se spojují ve městě Graz, za nímž už pokračujete především po dálnici. Jen zhruba něco přes 40 kilometrů pojedete mimo ně. Pokud samozřejmě nezvolíte objížďku slovinské dálnice, a to pro úsporu 450 Kč za ušetřenou týdenní slovinskou známku (7 dní).

Ony pomalé úseky jsou vskutku velmi pomalé. Jedná se především o úsek zhruba od města Ptuj po Macelj (slovinsko-chorvatská hranice). Zvláště v letní turistické sezóně a v den výměny turnusů, tedy v sobotu ráno, je směr k Jadranu často mimořádně silný. Úzká silnici, která pokračuje po slovinské dálnici A4, je svědkem častých malý nehod při popojíždění v koloně k hranicím. Je to vskutku „úzké hrdlo“, kterému vlastně nemáte šanci se vyhnout.  Proto je nejrozumnější se alespoň vyhnout špičkám, jako je zmíněná sobota.

Následující cesta po chorvatské dálnici je klidná a rychlá, zvláště za Záhřebem po nově vybudovaných úsecích se jede velmi dobře. Rovněž vzdálenosti čerpacích stanic jedné od druhé se najednou zmenší (kolem 30 km od sebe), přibudou „odmorište“, tedy velká odpočívadla. Pro ty, kdo mají za sebou například noční jízdu, ideální místo pro odpočinek, či krátký spánek.

Poslední úsek dálnice A1 provází ostřejší klesání a mnoho zatáček, tedy i s omezeními nejvyšší povolené rychlosti. U Islam Latinski, přesněji na sjezdu číslo 17 musíte odbočit směr Zadar. Po silnici č. 8 pak dojedete až k samotnému historickému, přímořskému městu.

Podle zvolené trasy máte za sebou: 910, 962 nebo 929 kilometrů a minimálně 9,20 hodin jízdy. Zato vás čekají hezké dny u krásného moře. Ty vám přeje tým ÚAMK.

 

Mapy tras

Tradiční cesta do Šibeniku (Praha, Brno, Vídeň, Graz, Maribor, Zagreb, Šibenik)

1030 km, 12 hod 15 min - známky: 1160 Kč (10 dní, měsíc), mýto: 732 Kč, palivo (nafta, 5,5 l/100 km): 2000 Kč = 2992 Kč (CNG), 3892 Kč (nafta), 4392 Kč (benzín)

 

Cesta přes České Budějovice do Šibeniku (Praha, Tábor, České Budějovice, Linz, Graz, Maribor, Zagreb, Šibenik)

970km, 11 hod 45 min - známky: 1880 (10 dní + tunely v Rakousku), mýto: 732 Kč, palivo (nafta, 5,5 l/100 km): 1900 Kč = 3612 Kč (CNG), 4512 Kč (nafta), 5012 Kč (benzín)


Cestujete do zahraničí firemním či vypůjčeným vozidlem? V případě, že použijete motorové vozidlo, kde nejste uveden jako vlastník vozidla, nechte si vystavit od majitele vozidla potvrzení. Text potvrzení musí být minimálně v anglickém jazyce, nebo v jiném světovém jazyce.


Máte problémy s dobíjením krabičky ENC nebo si nevíte rady kudy cestovat do Chorvatska? Připravili jsme pro vás speciální službu osobního poradenství pro správné fungování krabiček ENC a tvorbu itinerářů na cestu nejen na Jadran.


Bezprostředně po dopravní nehodě platí to samé co u nás: zůstat pokud možno v klidu, bezpečně označit místo dopravní nehody, v případě potřeby zavolat záchranné složky skrz jednotné evropské číslo 112 a pokud nedošlo ke zranění volat vždy policii k vyšetření dopravní nehody. Pokud cestujete do zahraničí, nezapomeňte si sjednat asistenční službu a na pojišťovně si vyzvedněte euroformulář v alespoň jednom cizím jazyce.


Cestování s dětmi může být velmi radostné a zábavné – ale většinou jen tehdy, když jsou malí spolujezdci dostatečně odpočatí, spokojení, nenudí se nebo je netrápí horko ani dopravní kolony. Stresu na cestách se opravdu lze vyhnout - především díky nadhledu dospělých a správné přípravě. ÚAMK vám přináší tipy a rady, aby vaše dovolená a cestování proběhlo v klidu a bezpečí a vy jste do cíle vždy dorazili šťastně a v dobré náladě. 


Cestovní doklady pro zvířata

EU pet pas a elektronický mikročip jsou již povinné při cestování do zahraničí. Zvážit je také třeba to, že v některých zemích je povinné očkování proti tasemnici. Pokud tedy cestujete do Finska, Velké Británie, Irska, Norska a na Maltu, tak je třeba toto očkování pět dní před vstupem do dané země.


přestávky, kvalitní strava, klid v autě

Dlouhé jízdy autem mohou být velmi náročné – dlouhé sezení namáhá svaly a v průběhu řízení klesá i koncentrace a výkonnost. Připravili jsme pro vás několik tipů a jednoduchých relaxačních cviků, abyste na svých (nejen) letních cestách zůstali psychicky i fyzicky fit a do cíle dorazili v pořádku.


Pokud se vydáváte k Jadranu a chystáte se například surfovat, potápět, vydat se na pronajaté lodi na moře, určitě byste měli mít číslo 195 uloženo ve svém mobilním telefonu. Proč? Jedná se o spojení na Národní ústřednu pro koordinaci pátrání a záchrany na moři (Nacionalna središnjice za uskladivanje traganja i spašavanja na moru – MRCC).


Kdo to nezažil, měl by. Pohled z paluby lodě na břeh je zcela jiný, pro nás suchozemce velmi nezvyklý a má své neopakovatelné kouzlo. Někdo tomu pak propadne na celý život, jiný se vrátí na břeh. Každý každopádně bude na tyto okamžiky vzpomínat.


Potápění v Chorvatsku je tou nejjednodušší šancí, jak se podívat pod hladinu slané vody a přitom také něco uvidět. Zároveň jde o potápění bez risku a neočekávaných nebezpečných setkání. Prostě ideální pro ty, kdo s tímto sportem začínají, nebo, kdo si ho chtějí v klidu užít.


Samozřejmě můžete zaparkovat i levněji, ÚAMK vám poradí

Pro české turisty již není překvapením, že parkování v centru přímořských letovisek, blízko pláže, není v Chorvatsku zdarma. Ceny se obvykle za hodinu pohybují od zhruba 5 do 10 kun. Poslední částka je stále častější samozřejmostí. Máme pro vás pár typů, jak ušetřit nebo zvolit vhodnější místo.