Chorvatsko - Fit na cestě

Magazín o autech a cestování

Fit na cestě

přestávky, kvalitní strava, klid v autě

Dlouhé jízdy autem mohou být velmi náročné – dlouhé sezení namáhá svaly a v průběhu řízení klesá i koncentrace a výkonnost. Připravili jsme pro vás několik tipů a jednoduchých relaxačních cviků, abyste na svých (nejen) letních cestách zůstali psychicky i fyzicky fit a do cíle dorazili v pořádku.

 

Dělejte přestávky

Pravidelné přestávky jsou při dlouhých cestách autem alfou a omegou. Železné pravidlo zní: každé přibližně dvě hodiny nejméně patnáctiminutová pauza. Ten, kdo sedí za volantem bez odpočinku déle, riskuje únavu a ztrátu koncentrace, což zvyšuje riziko nehody. V přestávkách ale nezůstávejte v autě – vystupte, projděte se a zhluboka dýchejte. Následujícími cviky navíc rozproudíte krevní oběh a uvolníte ztuhlé svaly. 

Uvolnění a protažení nohou:

Sedněte si na sedadlo, otevřete dveře a nohy položte ven na zem. Střídavě zvedejte a pokládejte špičky a paty, opakujte třicetkrát. Tento cvik je kromě relaxace také prevencí žilní trombózy, která při dlouhém sezení v autě může hrozit.

Uvolnění pánve a sedacích svalů:

Sedněte si rovně na sedadlo, zatáhněte hýžďové svaly a počítejte do tří. Pak je zase uvolněte, opět při tom počítejte do tří. Celé opakujte dvacetkrát.

Protažení zad:

Opřete se dlaněmi o kapotu, udělejte „kočičí hřbet“ a poté záda zase prohněte. Opakujte pětkrát.

Uvolnění ramen:

Postavte se rovně a ruce položte křížem na prsa (prsty se dotýkají ramen). Lehce zvedněte lokty a tlačte je silně dopředu. Vydržte 10 sekund, poté uvolněte. Zopakujte pětkrát.

Uvolnění šíje:

Ztuhlé šíjové svalstvo protáhnete a uvolníte tak, že si stoupnete rovně a dlaně položíte na hlavu. Tu poté předkloňte (můžete si pomoci dlaněmi), aby se brada dotýkala hrudníku. Vydržte v této pozici 15 sekund, pak uvolněte. Opakujte pětkrát.

A to nejjednodušší nakonec – prostě se protáhněte. Snadno tím uvolníte celé tělo, ulevíte ztuhlým svalům, rozproudíte krevní oběh a získáte energii na další část cesty.

Důležitá je také správná strava

I když řízek s hranolkami v restauraci na odpočívadle nebo u čerpací stanice vypadá lákavě, zkuste se mastnému jídlu raději vyhnout. Na cestách váš organismus totiž spíše zatíží, než aby mu dodaly energii. Zvolte proto lehčí pokrmy jako těstoviny, netučné maso a mléčné výrobky, celozrnné pečivo a zeleninu nebo ovoce, které vás osvěží a posílí. A nezapomeňte také dostečně pít – vhodná je třeba, voda, minerálka nebo džus.

Myslete i na děti

Dlouhé jízdy jsou náročné a vyžadují vaši plnou koncentraci – což bývá ještě obtížnější, pokud cestujete s malými dětmi, které i během cesty vyžadují vaši pozornost. Předem si proto připravte hry, knížky nebo omalovánky, které pomohou vaše děti zabavit a zajistit v autě potřebný klid. 


© 2015 ÚAMK. All Rights Reserved. Designed By ÚAMK