Chorvatsko - Trasy

AutoStyl - Magazín o autech a cestování

Přímá cesta za maximálního využití dálnice je dlouhá 223 kilometrů a doba jízdy je odhadována asi na 3 hodiny. Z celkové trasy připadá 174 km na dálnice, tedy asi dvě hodiny jízdy. 

Previous Next

Jakmile vyslovíte slovo léto, okamžitě se vám asi vybaví další: dovolená, slunce, moře… A nejčastěji je to pro Čechy Jadranské moře. Cesta do Chorvatska je tou nejvíce oblíbenou trasou českých turistů za hezkými zážitky u moře. Čísla hovoří o tom, že ročně si za svůj cíl zvolí Jadran kolo 800 tisíc obyvatel ČR. Proto tam ÚAMK letos zamířil na začátku letních prázdnin, aby motoristům poradil přímo na cestě, jakou trasu zvolit, co je cestou čeká a jako specialitku navíc si k cestě zvolil nejprodávanější ekologické vozidlo u nás, novou Škodu Octavia kombi G-Tec. Tedy vozidlo primárně spalující stlačený zemní plyn (CNG). Mířili jsme z Prahy do městečka Crikvenica. Jak proběhla cesta a za kolik se dá dojet úsporně k moři?

Previous Next

Jednou z nejnavštěvovanějších oblastí Chorvatska českými turisty je Istrie. Jak si vedou za volanty svých automobilů? I na to jsme se zeptali Eduarda Samace z oddělení bezpečnosti silničního provozu Istrijského policejního oddělení.

Previous Next

Co činí českým řidičům největší problémy na chorvatských cestách? Vyzpovídali jsme Sinšu Mihanoviče, šéfa oddělení bezpečnosti silničního provozu Splitsko-dalmatské oblasti. Desítky Čechů se každoročně stanou účastníky dopravních nehod. Ještě mnohem více jich dostane pokutu.

Previous Next

Po zkušenostech z cesty přes Maďarsko (vhodná spíše pro skutečné spořílky, milovníky lázní a případně obyvatele ČR u slovenských hranic), jsme volili cestu do Prahy před Záhřeb, Graz, Vídeň a Mikulov. Dále pak po dálnici D1 do hlavního města.

Previous Next

Praha – Šibenik ve voze na CNG. Vyplatí se to?

Jakmile vyslovíte slovo léto, okamžitě se vám asi vybaví další: dovolená, slunce, moře… A nejčastěji je to pro Čechy Jadranské moře. Cesta do Chorvatska je tou nejvíce oblíbenou trasou českých turistů za hezkými zážitky u moře. Čísla hovoří o tom, že ročně si za svůj cíl zvolí Jadran asi 800 tisíc obyvatel ČR. Proto tam ÚAMK zamířil letos opět ještě před sezónou, aby motoristům poradil, jakou trasu zvolit, co je cestou čeká. Mířili jsme z Prahy do Šibeniku.

ÚAMK společně se štábem České televize spočítal cestu, vybral trasy a nakoupil za vás (rok 2014)

Každoročně vyráží do Chorvatska na dovolenou 800 tisíc až 1 milion českých turistů. Přičemž drtivá většina z nich jede vlastním vozem nebo autobusem. Jaká je cesta k Jadranu, co nás čeká letos, kde jsou „úzká místa“, kde se naopak zastavit třeba jen na občerstvení, jak se parkuje u pobřeží, kolik stojí pohonné hmoty, pivo…? Otazníků před cestou k Jadranu se každému honí hlavou mnoho. My na ně hledali odpovědi a vydali se z Prahy do Crikvenice nedaleko Rijeky a navštívili jeden z oblíbených cílů českých turistů, ostrov Krk. Máme pro vás dobré tipy, ceny, postřehy…

Upozorňujeme na úzká místa při cestě zpět z Chorvatska (rok 2014)

Je zřejmé, že většina z českých turistů se bude vracet stejnou trasou, jakou přijeli, protože ji mají „najetou“. Musíme však počítat s tím, že vše není zcela stejné. Proto upozorňujeme především na ta místa, kde si musíte dát pozor.

K Jadranu přes Maďarsko

Na první pohled to pro většinu českých motoristů vypadá jako zvláštní volba – mířit na jih k Jadranu a přitom se vydat na východ, do Slovenska a teprve potom přes Maďarsko na jih.

Důvod je prostý – peníze.

Skutečně, tato trasa vám dovolí vyhnout se rakouským a slovinské dálnici a tudíž ušetřit za dvě dálniční známky. To v případě, že se i v Maďarsku budete vyhýbat placené dálnici. Z druhé strany je tato trasa delší než ty mířící přes Rakousko a Slovinsko. Konkrétně jde celkem o 972 km. A tato dlouhá trasa, rovná se, delší čas strávený na cestě. Bude vám trvat zhruba 10 hodin.

Kudy tedy zamíříte?

Praha – Bratislava 

Vydáte se z Prahy směrem na Brno a Bratislavu. Na slovenském území si sice dálnic moc neužijete, přesto není na místě volit jejich objížďku a ušetřit tak zhruba 300 Kč. Nestojí to za to. Varování, nezapomeňte, že e-dálniční slovenskou známku už musíte mít zakoupenou předem než přejedete hranice. Za nimi bývají časté kontroly policie. Po překročení hranice pokračujete po trase Brno - Bratislava.

Následují další, tentokrát slovensko-maďarské hranice. Na první úsek od slovenských hranic k maďarskému městu Mosonmagyaróvár už nově potřebujete pro osobní vozidlo dálniční známku. Pak doporučujeme sjet a dále se vydat do města Czorna. Tam se držte značení E65 nebo 86 a pokračujte do města Szombathely. Po projetí městem směřujte na Körmed a dále pak na Zalaegerszeg, do Nagykanisza a poté po souběžné silnici s dálnicí č. 7 na státní hranici mezi Maďarskem a Chorvatskem u města Letenye.

Za hranicí pak najedete už na chorvatskou dálnici A4 vedoucí do Záhřebu. U něj najedete před mýtnicí Lučko na dálnici A1, která již směřuje na jih. V našem případě do cílového Zadaru.

Vraťme se ale k penězům. Vyhnuly jsme se Rakousku a Slovinsku, s čím přesto musíme počítat? S následujícími poplatky:

  • Slovensko - 10-ti denní e-dálniční známka - 300 Kč
  • Maďarsko - 10-ti denní e-dálniční známka - 350 Kč (dá se objet)
  • Chorvatsko - mýto pro obě cesty do Zadaru - 1176 Kč

Absolvovali jsme tedy cestu dlouhou jedním směrem zhruba 970 kilometrů a na cestě strávili minimálně 10 hodin. To je to negativní. Pozitivní, ušetřili jsme za rakouskou a slovinskou známku, ale museli koupit slovenskou a maďarskou. Takže úspora není o nic vyšší, než když se vyhnete na běžné trase přes Rakousko a Slovinsko v poslední zmiňované zemi dálnici. Takže… Je to na vás.

 

Mapa trasy

Tradiční cesta do Šibeniku (Praha, Brno, Bratislava, Csorna, Szombathely, Letenye, Zagreb, Šibenik)

1020 km, 13 hod 35 min – známky: 650 Kč (10 dní), mýto: 710 Kč, palivo (nafta, 5,5 l/100 km): 1925 Kč = 2 452 Kč (CNG), 3 217 Kč (nafta), 3396 Kč (benzín)

K Jadranu přes Slovinsko

Cesta: Praha- Zadar

Volíte 3 trasy o délce 910 až 962 km, cestu urazíte nejrychleji za 9,20 hodiny  

Možné tři varianty cesty z Prahy do chorvatského Zadaru jasně říkají, že nejkratší cesta ještě nemusí být nejrychlejší, že osvědčené trasy mají své kouzlo jízdy převážně po dálnici, ale může to znamenat vyšší výdaje za dálniční známky a poplatky, že…

Hlavně zkušenosti říkají, že je na místě volit trasu, která je vhodnější právě pro vás. Každý z nás má jiné představy – někdo chce ušetřit, jiný dorazit co nejrychleji do cíle, jiný se obává možných uzavírek na dálnicích a podobně. Proto v žádném případě nelze říct – že konkrétní trasa je lepší než ostatní.

Navíc se liší jen ve své úvodní části, následně od rakouského Grazu jsou již zcela totožné (pokud nevolíme objížďku mimo slovinskou dálnici, o čemž píšeme samostatně v naší reportáž z cesty k Jadranu).

Nejkratší trasa

Pokud jde o počet najetých kilometrů, pak nejkratší je cesta mířící z Prahy přes České Budějovice na Dolní Dvořiště, dále na Linec a Graz. Celá trasa až po Zadar měří 910 km. Jak jsme řekli – nejkratší není nejrychlejší. To zvláště platí pro jízdu po ČR, kde při dodržování předpisů a jízdě po vytížené trase na Dolní Dvořiště ubíhá cesta velmi pomalu.

Jen například úsek České Budějovice – Graz vám bude trvat asi 4 a půl hodiny a z toho polovinu času pojedete mimo dálnice. Na tu se napojíte až před Lincem. Opačně, vyhnete se Vídni, což představuje za volného průjezdu zdržení půl až tři čtvrtě hodiny, ale ve špičce při přes hodinu. Za Lincem nadete po dálnici A1, následně A9. Na trase máte poměrně značné převýšení a řadu tunelů, které se rovněž mohou stát „úzkými místy“.

Z dálnice A9 nesjíždíte a pokračujete až k hranicím se Slovinskem nedaleko Spielfeldu.

Nejběžnější trasa

Tou je cesta z Prahy do Brna po dálnici a dále na Mikulov, Vídeň a Graz. Co je její velkou předností, jízda po dálnici, která je většinou plynulá, ale zase z druhé strany jednotvárná. Její zrádnost je právě v tom, že vede celou dobu po dálnici. Tudíž, zúžení, kolony, uzavírky celou cestu mohou značně prodloužit. První starosti začnou už na české dálnici. Z Brna na Mikulov je rovněž dostatečně rychlá a rovná silnice. Na trase Brno – Graz (necelé čtyři hodiny jízdy) jen asi 60 km nepojedete po dálnici. Na tu narazíte zhruba na úrovni obce Schrick a po A5 míříte až do Vídně, z níž pokračujete po A2 do Grazu.

Střední cesta

Zlatou střední, ale i geograficky, je trasa Praha, Jihlava, Znojmo, Vídeň a Graz. Měří (až do Zadaru) 929 kilometrů a je tedy vzdáleností mezi oběma už uvedenými trasami. Zároveň trochu až překvapivě je tato trasa (byť minimálně), přesto časově nejdelší. „Vinu“ opět hledejme v poměrně dlouhé, úseku Jihlava – Vídeň, který je veden mimo dálnici. Až zhruba 25 kilometrů před hlavním rakouským městem se napojíte na dálnici. Jak na českých silnicích od Jihlavy po Znojmo, tak na rakouské straně je dlouhá řada úseků s rychlostními omezeními, nemluvě o pravidelných kontrolách policie. Průjezd samotnou Vídní je poměrně snadný, výborně značený a mimo špičku plynulý.

Graz – Zadar

Všechny tři možné trasy se spojují ve městě Graz, za nímž už pokračujete především po dálnici. Jen zhruba něco přes 40 kilometrů pojedete mimo ně. Pokud samozřejmě nezvolíte objížďku slovinské dálnice, a to pro úsporu 450 Kč za ušetřenou týdenní slovinskou známku (7 dní).

Ony pomalé úseky jsou vskutku velmi pomalé. Jedná se především o úsek zhruba od města Ptuj po Macelj (slovinsko-chorvatská hranice). Zvláště v letní turistické sezóně a v den výměny turnusů, tedy v sobotu ráno, je směr k Jadranu často mimořádně silný. Úzká silnici, která pokračuje po slovinské dálnici A4, je svědkem častých malý nehod při popojíždění v koloně k hranicím. Je to vskutku „úzké hrdlo“, kterému vlastně nemáte šanci se vyhnout.  Proto je nejrozumnější se alespoň vyhnout špičkám, jako je zmíněná sobota.

Následující cesta po chorvatské dálnici je klidná a rychlá, zvláště za Záhřebem po nově vybudovaných úsecích se jede velmi dobře. Rovněž vzdálenosti čerpacích stanic jedné od druhé se najednou zmenší (kolem 30 km od sebe), přibudou „odmorište“, tedy velká odpočívadla. Pro ty, kdo mají za sebou například noční jízdu, ideální místo pro odpočinek, či krátký spánek.

Poslední úsek dálnice A1 provází ostřejší klesání a mnoho zatáček, tedy i s omezeními nejvyšší povolené rychlosti. U Islam Latinski, přesněji na sjezdu číslo 17 musíte odbočit směr Zadar. Po silnici č. 8 pak dojedete až k samotnému historickému, přímořskému městu.

Podle zvolené trasy máte za sebou: 910, 962 nebo 929 kilometrů a minimálně 9,20 hodin jízdy. Zato vás čekají hezké dny u krásného moře. Ty vám přeje tým ÚAMK.

 

Mapy tras

Tradiční cesta do Šibeniku (Praha, Brno, Vídeň, Graz, Maribor, Zagreb, Šibenik)

1030 km, 12 hod 15 min - známky: 1160 Kč (10 dní, měsíc), mýto: 732 Kč, palivo (nafta, 5,5 l/100 km): 2000 Kč = 2992 Kč (CNG), 3892 Kč (nafta), 4392 Kč (benzín)

 

Cesta přes České Budějovice do Šibeniku (Praha, Tábor, České Budějovice, Linz, Graz, Maribor, Zagreb, Šibenik)

970km, 11 hod 45 min - známky: 1880 (10 dní + tunely v Rakousku), mýto: 732 Kč, palivo (nafta, 5,5 l/100 km): 1900 Kč = 3612 Kč (CNG), 4512 Kč (nafta), 5012 Kč (benzín)

© 2015 ÚAMK. All Rights Reserved. Designed By ÚAMK