Chorvatsko - Testy tras

AutoStyl - Magazín o autech a cestování

Previous Next

ÚAMK zamířil s CNG na Jadran

Jakmile vyslovíte slovo léto, okamžitě se vám asi vybaví další: dovolená, slunce, moře… A nejčastěji je to pro Čechy Jadranské moře. Cesta do Chorvatska je tou nejvíce oblíbenou trasou českých turistů za hezkými zážitky u moře. Čísla hovoří o tom, že ročně si za svůj cíl zvolí Jadran kolo 800 tisíc obyvatel ČR. Proto tam ÚAMK letos zamířil na začátku letních prázdnin, aby motoristům poradil přímo na cestě, jakou trasu zvolit, co je cestou čeká a jako specialitku navíc si k cestě zvolil nejprodávanější ekologické vozidlo u nás, novou Škodu Octavia kombi G-Tec. Tedy vozidlo primárně spalující stlačený zemní plyn (CNG). Mířili jsme z Prahy do městečka Crikvenica. Jak proběhla cesta a za kolik se dá dojet úsporně k moři?

Pro cestu tam jsme se v ÚAMK rozhodli pro nejtradičnější možnou cestu. Proto jsme zvolili trasu: Praha – Brno – Mikulov – Vídeň – Graz – Maribor – Ptuj – Záhřeb a Crikvenica. Trasa z centrály ÚAMK do Crikvenice a zpět celkem měřila 1762 kilometrů. Z toho je zcela zřejmé, že není v počtu turistů a dopravních komplikací zrovna nejlepší. Pokud jí pojedete, nevyhnete se kolonám a uzavírkám a hraničním kontrolám mezi Slovinsko-Chorvatskou hranicí Macelj. Abychom tuto nej trasu vše ještě více „zlevnili“, vyzkoušeli jsme jízdu s vozem Škoda Octavia kombi G-Tec, tedy na stlačený zemní plyn, který je v současné době levnější. Bylo ale otázkou, zda je to vůbec možné, protože Chorvatsko má jen dvě stanice na stlačený zemní plyn (Záhřeb, Rijeka). Předběhneme události a rovnou sdělíme výsledek: trasu lze na CNG absolvovat při tankování na D1 (Devět Křížů), Gleisdorfu, Rijece, Gewerbepark a Humpolci. A co to přinese? Výdaje za palivo na trase Praha – Crikvenica nás vyšly na 1099,02 Kč a za cestu zpět 757,41 Kč, tím jsme si ověřili, že pokud budete na cestě stroze dodržovat princip úsporné jízdy, jste schopni dojet za necelé 2000 Kč, přesně 1,05 Kč/km. Samozřejmě musíte přičíst jak s platbou za rakouskou a slovinskou dálniční známku (38,90 EUR = 1016 Kč), tak mýtné v Chorvatsku (268 HRK = 943,36 Kč). Celkem tedy 3815,79 Kč, což není ani tisícovka na osobu u čtyřčlenné posádky vozu. Jaká byla samotná cesta?

Cesta do Crikvenice

Vyjeli jsme z Prahy po D1 a tam na nás čekala řada omezení, pro úspornou jízdu je rychlost v omezení však ideální. Na ostatních úsecích D1 jedeme maximální dovolenou rychlostí 130 km/h. První zastávka nás čeká na plnicí stanici u Devíti Křížů, kam sjíždíme z dopravního omezení a rovnou víme, že nájezd bude obtížný. Do tlakových nádrží se tam vešlo 12,17 kg a zaplatili jsme 296,90 Kč (24,40 Kč/kg). Také si dáváme oběd v nedaleké restauraci.

Poté vyrážíme směrem na Brno a Vídeň. Cesta je dobrá až na jedno drobné zdržení na rakouské silnici I/7, kvůli nepojízdnému osobnímu vozu stojíme 15 minut těsně před začátkem dálnice A5 vedoucí na Vídeň. Další kolona je ve Vídni a tam nabíráme zdržení 25 minut. Za Vídní nás nic neblokuje a opět jedeme po dálnici A2 ve směru na Graz nejvyšší dovolenou rychlostí.

Několik kilometrů před Grazem sjíždíme do města Gleisdorf k čerpací stanici OMV, kde opět plníme 12,98 kg CNG za v přepočtu 345,52 Kč (1,019 EUR/kg). Odtud již míříme na Graz, Maribor a Ptuj. Kousek za městem Ptuj končí slovinská dálnice A4, ale z informační cedule se dozvídáme to, že část nově stavěného úseku směrem k chorvatským hranicím se otevře v listopadu roku 2017 a bohužel po necelém kilometru cesty v omezení opět stojíme v koloně, ale ta má délku okolo 12 km. Kolonu jsme tedy nakonec stáli přes 2 hodiny a na hranicích nás kontrolují jak slovinští, tak chorvatští policisti a navíc se přidal hustý déšť.

Dálnice A2 do Záhřebu již jede bez komplikací až na drobné omezení u města Lepajci, kde opravují vozovku. Zdržení nabíráme i v Záhřebu u mýtné brány Lučku, ale jelikož máme ENC krabičku máme zdržení jen 5 minut. Další část cesty do Rijeky je již bez zdržení a komplikací. V Rijece jsme rychle nalezli plnicí stanici a auto si řeklo o 13,05 kg CNG za 456,60 Kč (9,94 HRK/kg).

Sami již víme, že toto nám bude stačit i pro část zpáteční cesty a jedem do hotelu ve městě Crikvenica. Celkové zdržení na trase jsme tedy měli necelé 3 hodiny.

Cesta do Prahy

Při cestě zpět opět narážíme na drobné komplikace u mýtnice před Záhřebem a 15 minut nás zdržela kontrola policie na hraničním přechodu Macelj. V navigaci jsme si nalezli již rakouskou plnicí stanici u města Gralla v obchodní části Gewerbepark. Stanice je v blízkosti řady obchodů a asi kilometr od dálnice A9 vedoucí na Graz. Tam jsme naplnili 15,11 kg za 392,71 Kč (0,995 EUR/kg), tedy nejlevněji v celém Rakousku. Poté vyrážíme dále na Graz a Vídeň.

Ve Vídni nabíráme jen 5 minutové zdržení v pomalu jedoucí koloně na dálnici A23 a tak pokračujeme dále ve směru na Mikulov, Brno a Prahu.

V Mikulově jsme bohužel přejeli plnicí stanici a další plnicí stanice u Devíti Křížů ve směru na Prahu byla zavřená, kvůli rekonstrukci a modernizaci D1. Zbývá nám tedy už jen plnicí stanice u Humpolce, ale tam už od Jihlavy dojíždíme na benzín (23 km). Na této stanici plníme 14,30 kg za 364,70 Kč (25,50 Kč/kg). Odtud již jedeme do Prahy. Celkové zdržení jsme na trase měli pouhých 22 minut.

CNG vs nafta a benzín

Spočítali jsme také rozdíl mezi stejným vozem na naftu, benzín či CNG pro tuto trasu dlouhou 1762 km. Z výpočtů vychází, že vozidlo na CNG vám oproti naftovému provedení na této trase ušetří 632 Kč a oproti benzínovému provedení ušetří dokonce 1684 Kč. To jsou už nezanedbatelné částky.

Sumarizace (r. 2017)

  • Celkem jsme ujeli: 1762 km
  • Dálniční známky: rakouská 260 Kč (10 dní), slovinská 900 Kč (měsíc) 
  • Mýtné Chorvatsko: 268 HRK (943,36 Kč - tam i zpět)
  • Pohonné hmoty: CNG - 1 870 Kč, nafta - 2 502 Kč, natural 95 - 3 554 Kč  
  • Celkem: 3 973 Kč (CNG), 4 605 Kč (nafta), 5 657 Kč (natural 95)

© 2015 ÚAMK. All Rights Reserved. Designed By ÚAMK