Chorvatsko - Maďarskem bez známky

Autostyl - Magazín o autech a cestování

Do Chorvatska přes Slovinsko

K Jadranu přes Slovinsko

Cesta: Praha- Zadar

Volíte 3 trasy o délce 910 až 962 km, cestu urazíte nejrychleji za 9,20 hodiny  

Možné tři varianty cesty z Prahy do chorvatského Zadaru jasně říkají, že nejkratší cesta ještě nemusí být nejrychlejší, že osvědčené trasy mají své kouzlo jízdy převážně po dálnici, ale může to znamenat vyšší výdaje za dálniční známky a poplatky, že…

Hlavně zkušenosti říkají, že je na místě volit trasu, která je vhodnější právě pro vás. Každý z nás má jiné představy – někdo chce ušetřit, jiný dorazit co nejrychleji do cíle, jiný se obává možných uzavírek na dálnicích a podobně. Proto v žádném případě nelze říct – že konkrétní trasa je lepší než ostatní.

Navíc se liší jen ve své úvodní části, následně od rakouského Grazu jsou již zcela totožné (pokud nevolíme objížďku mimo slovinskou dálnici, o čemž píšeme samostatně v naší reportáž z cesty k Jadranu).

Nejkratší trasa

Pokud jde o počet najetých kilometrů, pak nejkratší je cesta mířící z Prahy přes České Budějovice na Dolní Dvořiště, dále na Linec a Graz. Celá trasa až po Zadar měří 910 km. Jak jsme řekli – nejkratší není nejrychlejší. To zvláště platí pro jízdu po ČR, kde při dodržování předpisů a jízdě po vytížené trase na Dolní Dvořiště ubíhá cesta velmi pomalu.

Jen například úsek České Budějovice – Graz vám bude trvat asi 4 a půl hodiny a z toho polovinu času pojedete mimo dálnice. Na tu se napojíte až před Lincem. Opačně, vyhnete se Vídni, což představuje za volného průjezdu zdržení půl až tři čtvrtě hodiny, ale ve špičce při přes hodinu. Za Lincem nadete po dálnici A1, následně A9. Na trase máte poměrně značné převýšení a řadu tunelů, které se rovněž mohou stát „úzkými místy“.

Z dálnice A9 nesjíždíte a pokračujete až k hranicím se Slovinskem nedaleko Spielfeldu.

Nejběžnější trasa

Tou je cesta z Prahy do Brna po dálnici a dále na Mikulov, Vídeň a Graz. Co je její velkou předností, jízda po dálnici, která je většinou plynulá, ale zase z druhé strany jednotvárná. Její zrádnost je právě v tom, že vede celou dobu po dálnici. Tudíž, zúžení, kolony, uzavírky celou cestu mohou značně prodloužit. První starosti začnou už na české dálnici. Z Brna na Mikulov je rovněž dostatečně rychlá a rovná silnice. Na trase Brno – Graz (necelé čtyři hodiny jízdy) jen asi 60 km nepojedete po dálnici. Na tu narazíte zhruba na úrovni obce Schrick a po A5 míříte až do Vídně, z níž pokračujete po A2 do Grazu.

Střední cesta

Zlatou střední, ale i geograficky, je trasa Praha, Jihlava, Znojmo, Vídeň a Graz. Měří (až do Zadaru) 929 kilometrů a je tedy vzdáleností mezi oběma už uvedenými trasami. Zároveň trochu až překvapivě je tato trasa (byť minimálně), přesto časově nejdelší. „Vinu“ opět hledejme v poměrně dlouhé, úseku Jihlava – Vídeň, který je veden mimo dálnici. Až zhruba 25 kilometrů před hlavním rakouským městem se napojíte na dálnici. Jak na českých silnicích od Jihlavy po Znojmo, tak na rakouské straně je dlouhá řada úseků s rychlostními omezeními, nemluvě o pravidelných kontrolách policie. Průjezd samotnou Vídní je poměrně snadný, výborně značený a mimo špičku plynulý.

Graz – Zadar

Všechny tři možné trasy se spojují ve městě Graz, za nímž už pokračujete především po dálnici. Jen zhruba něco přes 40 kilometrů pojedete mimo ně. Pokud samozřejmě nezvolíte objížďku slovinské dálnice, a to pro úsporu 450 Kč za ušetřenou týdenní slovinskou známku (7 dní).

Ony pomalé úseky jsou vskutku velmi pomalé. Jedná se především o úsek zhruba od města Ptuj po Macelj (slovinsko-chorvatská hranice). Zvláště v letní turistické sezóně a v den výměny turnusů, tedy v sobotu ráno, je směr k Jadranu často mimořádně silný. Úzká silnici, která pokračuje po slovinské dálnici A4, je svědkem častých malý nehod při popojíždění v koloně k hranicím. Je to vskutku „úzké hrdlo“, kterému vlastně nemáte šanci se vyhnout.  Proto je nejrozumnější se alespoň vyhnout špičkám, jako je zmíněná sobota.

Následující cesta po chorvatské dálnici je klidná a rychlá, zvláště za Záhřebem po nově vybudovaných úsecích se jede velmi dobře. Rovněž vzdálenosti čerpacích stanic jedné od druhé se najednou zmenší (kolem 30 km od sebe), přibudou „odmorište“, tedy velká odpočívadla. Pro ty, kdo mají za sebou například noční jízdu, ideální místo pro odpočinek, či krátký spánek.

Poslední úsek dálnice A1 provází ostřejší klesání a mnoho zatáček, tedy i s omezeními nejvyšší povolené rychlosti. U Islam Latinski, přesněji na sjezdu číslo 17 musíte odbočit směr Zadar. Po silnici č. 8 pak dojedete až k samotnému historickému, přímořskému městu.

Podle zvolené trasy máte za sebou: 910, 962 nebo 929 kilometrů a minimálně 9,20 hodin jízdy. Zato vás čekají hezké dny u krásného moře. Ty vám přeje tým ÚAMK.

 

Mapy tras

Tradiční cesta do Šibeniku (Praha, Brno, Vídeň, Graz, Maribor, Zagreb, Šibenik)

1030 km, 12 hod 15 min - známky: 1160 Kč (10 dní, měsíc), mýto: 732 Kč, palivo (nafta, 5,5 l/100 km): 2000 Kč = 2992 Kč (CNG), 3892 Kč (nafta), 4392 Kč (benzín)

 

Cesta přes České Budějovice do Šibeniku (Praha, Tábor, České Budějovice, Linz, Graz, Maribor, Zagreb, Šibenik)

970km, 11 hod 45 min - známky: 1880 (10 dní + tunely v Rakousku), mýto: 732 Kč, palivo (nafta, 5,5 l/100 km): 1900 Kč = 3612 Kč (CNG), 4512 Kč (nafta), 5012 Kč (benzín)


© 2015 ÚAMK. All Rights Reserved. Designed By ÚAMK