AutoStyl - Garáž

Magazín o autech a cestování

Chybí baterie pro elektromobily

Velké plány na přebudování vlastně celého přinejmenším evropského a amerického automobilového průmyslu směrem k alternativním pohonům a především elektromobilům, je správná idea. Má to ovšem nejedno velké ale. Jedním z nich je jak zajištění dostatku elektrické energie pro jejich dobíjení (při omezování atomových elektráren v Německu a Francii), tak výroby dostatku akumulátorů. A to s odpovídající kapacitou.

ÚAMK už nejednou na tento fakt poukazoval, a byť je Česká republika vývozcem elektrické energie, zásadní zvrat v počtu elektromobilů v horizontu 15 až 20 let může způsobit značné problémy. To všechno je bez vážnější odezvy, dokud totéž nepotvrdí největší evropský hráč na automobilovém trhu – Volkswagen.

Ten přehodnotil jen svoji potřebu o čtvrtinu, takže ve skutečnosti bude potřebovat v roce 2025 ročně baterií o kapacitě 200 gigawatthodin. To při výrobě 25 % elektromobilů VW.

Obrazně řečeno bude v té době potřeba 40 gigantických továren, jakou má v roce 2020 v Nevadě otevřít Tesla. Pokud vezmeme za fakt, že druhou Tesla postaví v Evropě, stále na starém kontinentu bude chybět 38 obřích továren na lithium-iontové palivové články.

Dobrá – další možná postaví firma Robert Bosch, který se chce rozhodnout do konce roku. A další? Kde se vezmou? Představa, že vše dokáže zásobovat především čínský trh, při ostře rostoucí nabídce elektromobilů v této zemi, je naivní. Stejně jako fakt, že nás, tedy ČR, se to netýká a že je to věcí trhu. Nejen, stejně jako v otázce odpovídající legislativy, sítě dobíjecích stanic a další infrastruktury, na níž se má a musí podílet i český stát. Čím rychleji vypracuje jasnou strategii v této oblasti a podporu trhu, tím lépe.