AutoStyl - Garáž

Magazín o autech a cestování

Že SUV svítí dobře?

Americký pojišťovací institut IIHS se rozhodl, že si „posvítí“ na to, jak fungují světlomety velkých SUV. Dalo by se očekávat, že tak drahé vozy, s vysoko posazenými světlomety nemohou mít problémy, jenže…

Chtělo by se říct, že tak drahé vozy jsou ve většině případů vybaveny xenonovými nebo diodovými výbojkami, což by měla být záruka jejich dobré práce. Američané celkem testovali 79 variant řešení podle toho, zda šlo o halogenová, xenonová či diodová světla, dále zda byly vozy vybaveny asistenčními systémy, automatickým přepínáním mezi potkávacími a dálkovými světly, systémem natáčení do zatáčky atd. Nás nejvíce zajímaly modely a značky, které se prodávají také v Evropě. Těch bylo celkem 19. Výsledkem? Polovina z nich dopadla s označením – hraniční nebo špatné. Dalších 7 mělo hodnocení dostatečné a jen dva modely známku – dobré.   

Co všechno se hodnotilo? Například svítivost, která byla stanovena na 5 luxů ve výšce 25 cm nad zemí. Což je asi 5x méně než kolik světla nabízí Měsíc na obloze. Stejně tak se měřil dosah světelného paprsku, záběr v zatáčkách s poloměrem 150 a 250 metrů a podobně. Samozřejmě se bral v potaz i fakt, zda šlo o potkávací nebo dálková světla, s tím že první měla větší váhu, protože se používají podstatně častěji. 

Samostatnou kapitolou pak bylo hodnocení asistenčních systémů jejichž hlavním kritériem bylo, zda zajistí provoz, při nichž neoslepí protijedoucí vozy. A výsledek? Nejhorší bylo podle IIHS Kia Sorento, nejlepší Volvo XC60.

Přehled zpráv Autostylu


© 2015 ÚAMK. All Rights Reserved. Designed By ÚAMK