AutoStyl - Garáž

Magazín o autech a cestování

Kde je víčko palivové nádrže?

Kdo okamžitě odpovídá na otázku: proč je víčko u některých vozů vlevo a u jiných vpravo, by se měl zastavit. Protože ona jednoduchá odpověď – protože v jedné zemi se jezdí vpravo, v jiné vlevo – není vyčerpávající.

Jistě, tradice je tradice, takže třeba Japonsko s levostranném provozem, většinou u svých aut umisťuje víčka palivové nádrže vlevo. Jak si ale pak vysvětlit fakt, že vozy Jaguar a Land Rover, které vznikají v zemi levostranného provozu, mají víčka vpravo? Dá se říct, že vedle tradice zde hraje roli i tak zvaný cílový zákazník. Když je to, jako u zmíněných značek z Velké Británie, Evropan, dostane většinou pravostranné řešení. 

Ještě jedno se změnilo. V minulých letech s jednoduchými čerpacími stojany u cesty, bylo jednoduché volit podle jízdy vpravo nebo vlevo, kam dát ústí nádrže. Jenže dnešní obří čerpací stanice, s hadicemi jak vlevo tak vpravo, tento důvod zcela boří. Dokonce víc – vše mění. Dokazuje to například Ford Mondeo, když umisťuje víčko vlevo. Důvod? Podle konstruktérů logický, evropský řidič sedí přece vlevo, takže když vystoupí z auta, chce na téže straně také čerpat palivo.

Velké benzinové stanice dokonce zprostředkovaně tlačí výrobce aut k tomu, aby víčka byla i u evropských verzí jak tradičně vpravo, tak vlevo. Jinak by přece u jedněch stojanů byly „fronty“ a druhé zely prázdnotou.

Zkrátka, nic není tak jednoduché, jak se na první pohled zdá.

Přehled zpráv Autostylu


© 2015 ÚAMK. All Rights Reserved. Designed By ÚAMK