AutoStyl - Garáž

Magazín o autech a cestování

Z dieselu Euro 5 na Euro 6?

Hrozba zákazu vjezdu dieselových vozidel do některých německých měst, které je na spadnutí v řadě míst, vede stále častěji odborníky k úvahám, co s tím? Zakázat prostě jízdu milionů dieselových vozidel splňujících normu Euro 5 se ukazuje stále méně reálné. Tedy provést konverzi těchto motorů na ohleduplnější úroveň Euro 6? Jde to, ale stojí to.

Není podstatné, zda to jde – technika zvládne bezmála vše. Podstatná je otázka: a kolik by to stálo? Odpověď nabízí německý Motor-Talk. Její experti spočítali, co všechno by bylo třeba ve starších dieselech vyměnit: filtr pevných částic (1 670 eur), systém katalytické redukce se vstřikováním přísady AdBlue (1 180 euro), řídící jednotku (1 360 euro), nové senzory (2 860 euro) a další komponenty už za nižší částky. Takže? V součtu se Motor-Talk dostal na částku 8 700 euro, a to bez práce.

Nadsazené? Ale vůbec ne, spíše naopak. Například přímo sám výrobce Mercedes-Benz spočítal přestavbu motoru 220 CDI u modelu GLK z „pětky“ na „šestku“ až na 15 000 euro. BMW se konkrétním částkám vyhnul, spíše jen přirovnal, že je to podobně náročné, jako byste z běžného vozu chtěli udělat čtyřkolku.

Zdá se tedy, že tudy cesta nevede, protože představa, že lidé budou ochotni upravit starší diesel za cenu rovnající se novému menšímu benzinovému autu, je zcela lichá. Bez zásadní nebo dokonce plné kompenzace od státu nic takového nelze ani v Německu očekávat.

Jinou cestu, a to vstřikování močoviny do výfukových plynů, navrhuje i německý partner ÚAMK, automotoklub ADAC. Podle něj by se tak dal snížit objem NOx ve výfukových plynech až o 90 %. Má to opět háček, takovéto zařízení s vlastními senzory, nádrží na močovinu a podobně je poměrně rozměrné a do menších vozidel se prostě nevejde. Tedy není to řešení pro všechny. Nemluvě o tom, že při testech takových zařízení vzrostla spotřeba asi o 5 %. A třetí výhrada ekologických organizací zní, že toto řešení není komplexní a přes všechna pozitiva je třeba udělat zásadní krok, nikoliv jen částečnou úpravu.

Takže? Nejlevnější řešení v řádu okolo 6 000 euro je podle některých expertů nedostatečné a kompletní „proměna“ z pětky na šestku je až bezmála dvakrát dražší, takže by ji asi nikdo nepodstoupil.

A jsme na začátku. Co s diesely, které splňují jen Euro 5? Zakázat? To nejde? Přestavět? Moc drahé… 

Přehled zpráv Autostylu


© 2015 ÚAMK. All Rights Reserved. Designed By ÚAMK