Zpravodaj ÚAMK ČR

Previous Next

Fordka z roku 1912 - hanácký elegán


Motocykly
Nejvíce motorek neslo značku anglických producentů: AJS, Ariel, BSA, Norton, Royal Enfield, Ameriku připomněly stroje Indian a Hareley Davidson. Spolehlivé jawy a čezetky reprezentovaly domácí provenienci. Nejstarším domácím motocyklem byl vzácný Premier, vyrobený v roce 1929 v Chebu.

Automobily
Čtvrtina ze stovky automobilů se pyšnila zahraničními jmény: Bentley, BMW, Bugatti, Buick, Chevrolet, Ford, Hispano Suiza, Lagonda, Renault, Salmson a řada dalších.
Pořadatelé z ÚAMK klubu SKAM Olomouc se zaměřují na propagaci prvorepublikového období, a tak bylo letos v k vidění 75 automobilů vyrobených v  československých automobilkách Aero, Jawa, Praga, Škoda, Tatra, Walter, Wikov a Zbrojovka Brno.

Lesácká bouda
Mezi všemi historickými vozidly doslova vyčníval dieselový autobus Tatra 27, vyrobený v roce 1940 pro město Olomouc. Do původního stavu, se zachováním všech detailů také v interiéru, ho zrekonstruoval ze zbytků lesácké boudy, v níž skončil svou provozní kariéru, Vítězslav Zezula z Městečka Trnávka.

Prvorepubliková atmosféra
Prvorepublikovou atmosféru vyluzovaly tóny Dixieland Jazz Bandu, stejně tak ji dokreslovaly dobově oblečené posádky z České republiky i Slovenska. Slavnostní přivítání, představení i start vznešeně doprovázel ředitel soutěže Jiří Kohlíček, tajemník pořádajícího Středomoravského klubu automobilistů a motocyklistů (SKAM) Olomouc.

Průjezdní testy
První 43 km dlouhá etapa vystoupala z rovinaté Hané k pohádkovému hradu Bouzov. Návrat zpátky do Olomouce byl o sedmnáct kilometrů delší.
Průjezdních kontrol připravili organizátoři na 103 km okruhu celkem pět vědomostních a dovednostních testů, dva dopoledne a tři odpoledne.
V Senici na Hané se měřila odchylka od dvaceticentimetrové vzdálenosti při průjezdu kolem sloupku.
V Hněvotíně, Lošticích a Štěpánově byly připraveny otázky, které vycházely z naší motoristické historie i současnosti, jako třeba na křestní jména zakladatelů ČKD, kde se vyráběly pragovky, Kolbena s Daňkem – Emila a Vincence.
Ve Střeni si účastníci připomněli nedávný evropský fotbalový šampionát ve Francii střelbou na bránu.

Absolutní vítěz
Nejvíce bodů v průjezdních kontrolách nasbíral otec majitele nejelegantnějšího automobilu Pavel Beran starší  s chotí, který jel s vozem Chenard Walcker z roku 1912. Jelikož je členem pořádajícího klubu SKAM Olomouc, musel se vzdát podle předem stanovených pravidel hlavní výhry a přenechat putovní pohár Bohumíru Sedláčkovi se synem. Ti přijeli z nedalekého Přerova a absolvovali Hanácké okruh v nejmenším voze Aero 500, vyrobeném v roce 1931.
Do Olomouce dorazila kompletní lanškrounská rodina Beranových, za volant Aera 500 usedla také dcera Petra.

Vyhlášení absolutního vítěze předcházelo udělení třiceti cen v jednotlivých kategoriích. Jednu z nich obdržel také Jiří Bulíček z Hradce Králové. Devatenáctý  Hanácké okruh absolvoval ve svých 88 letech. Jeho ročník narození je totožný s rok výroby jeho Tatry 12, tedy 1928.
Líbila se například renovace motocyklu Ardie 500 SV z roku 1932 Jiřího Zemánka z Oldtimer Clubu Helfštýn. Moc se líbily teprve devatenáctiletá Tereza Kračmárová i její Tatra 11 z roku 1926.
Vyhrál každý, kdo úspěšně zvládl hanáckou anabázi. Ze 130 startujících si tento slastný pocit museli odepřít pouhá tři vozidla – dva motocykly a jeden automobil.

Jubileum za dva roky
Startující, stejně jako tisícovky nadšených příznivců historických vozidel, se jubilejního XX. ročníku Hanáckého okruhu dočkají opět koncem července, ale až v roce 2018. ÚAMK SKAM Olomouc pořádá nádherná hanácká dostaveníčka každé dva roky.

Foto: ÚAMK SKAM Olomouc


© 2015 ÚAMK. All Rights Reserved. Designed By ÚAMK