Zpravodaj ÚAMK ČR - Aktuality

Rekordní dojezd 1601,4 Km

Dva členové ÚAMK Automotoklub Škoda Mladá Boleslav, Marek Tomíšek a David Kazda, se letos účastnili EcoRun 1000 jezer ve Finsku. Je to soutěž podobná Škoda EconomyRun, kterou jeli poprvé už v roce 2006, ovšem je pro vozy všech značek. Marek s Davidem ale přesto vyrazili vozem Škoda Rapid 1,6 TDI 85 kW a cestou měli v plánu vytvořit zápis do České knihy rekordů jako nejdelší ujetá vzdálenost osobním autem na jednu nádrž nafty.

Ve čtvrtek 10.8. vyjížděli z Prahy, kde došlo k zapečetění nádrže zástupcem Agentury Dobrý den, cestou se stavili v Mladé Boleslavi, aby se setkali s novináři a zástupci svého klubu, a pokračovali přes kousek Německa a následně napříč Polskem do Pobaltí. Dokud jeli převážně po dálnicích, zdálo se, že se podaří ujet i více než předpokládaných 1 800 km, které si vytyčili jako cíl. Za Varšavou ale přišly spíše okresky, městěčka a vesnice. S nimi i otázka, jak se v tomto režimu vypořádat s pouze pětistupňovou převodovkou. Ta má sice dlouhou pětku, která je ideální na dálnici, ale při častých změnách rychlosti se těžko hledá optimální převod, protože při rychlostech pod 85 km/h už má motor příliš nízké otáčky. Nakonec po různých experimentech, které spolu s hledáním místa na přespání spotřebu zvýšily, došli oba střídající se řidiči ke shodnému závěru, že na okreskách se většinou nevyplatí řadit pětku, kterou se tam zpočátku snažili dostat na všech úsecích mimo obec. Jeli tedy převážně na čtvrtý rychlostní stupeň, který při po rovině zvládal i rychlost v obcích a jen výjimečně byla potřeba řadit trojka, nebo na rychlejších úsecích pětka. Podobně pokračovala cesta i přes Litvu a Lotyšsko až do Estonska, kde již dálnice také nejsou. I přesto, že po nalezení ideálního režimu se podařilo spotřebu opět snížit, nakonec 55 litrů nafty v nádrži vystačilo „pouze“ na 1 601,4 km, což ale na zápis do České databanky rekordů a České knihy rekordů stačí. Jízda je pravděpodobně rekordní i v jiném ohledu, protože na jednu nádrž jela posádka celkem přes 6 států. Spotřeba dle tankování vyšla na 3,44 l/100 km. To vše se podařilo bez zázemí doprovodného vozidla.

Vzhledem k cíli cesty, kterým byla EcoRun tisíce jezer, posádka s novými zkušenostmi, jak toto auto funguje, pokračovala dále na sever. Zmíněná EcoRun se jede v okolí města Jyväskylä, často na tratích shodných s Neste Rally Finland, tedy s šotolinovým povrchem. „Na šotolině dostává úsporná jízda úplně jiný rozměr, je to mnohem zajímavější, ale když zaprší, místy dost klouže, protože někdy má takový mazlavý, jakoby jílový, podklad“ říká Marek Tomíšek, který byl dosud zvyklý jezdit úsporně jen na asfaltu. „V itineráři jsou značené typy povrchu i rychlostní limity, což je výhoda“ hodnotí rozdíly David Kazda, zkušený navigátor ze Škoda EconomyRun i New Energies Rallye Český Krumlov. „Musíme také hlídat časový limit na každý úsek“ dodává David. Oba se ale na této soutěži zpočátku učili a tak se nevyhnuli chybičkám. Třikrát dojeli do céle měřeného úseku o minutu později, což znamenalo celkem 6% penalizaci. Dvakrát to bylo špatným odbočením, resp. přejetím odbočky a jednou po dlouhém šotolinovém úseku, který byl po dešti kluzký a Marek jel raději trochu pomaleji. V cíli palubní počítač ukázal spotřebu rovné 4 litry. Po dotankování, při kterém se používá plnění až po hrdlo nádrže, ale vyšla spotřeba na 4,89 l/100 km, po započtení penalizace se zvýšila na 5,188 l/100 km, což bylo nejvíce v celé soutěži. Pravděpodobně se ale jedná o chybu tohoto měřícího systému, který u nových aut není úplně spolehlivý, což byl důvod, proč se například ve Škoda EconomyRun již od roku 2011 plnění až po hrdlo nádrže nepoužívá. Ostatně zástupci pořadatelů EcoRun se jezdí do Mladé Boleslavi dívat, jak funguje nová, velmi sofistikovaná, metoda měření spotřeby, která je však vyvinutýá jen pro vozy značky Škoda, takže na EcoRun tisíce jezer, ji použít nemohou. „Mám vyzkoušené, že u tohoto auta ukazuje palubní počítač maximálně o tři desetiny litru nižší spotřebu, než je skutečná, toto je opravdu velký rozdíl“, uzavírá Marek Tomíšek.

© 2015 ÚAMK. All Rights Reserved. Designed By ÚAMK