Zpravodaj ÚAMK ČR - Aktuality

Previous Next

Ivan Smítka porazil úřadujícího mistra

Předposlední zářijovou neděli byla na programu 6. RC RALLY P.M.H. 2017. Soutěž, která se jela jako součást 13. ÚAMK RC Rally Cupu Český Krumlov, provázely změny ještě před samotným startem. Tradiční lokalita, kterou je les u čističky odpadních vod v Českém Krumlově, totiž nemohla být využita.

Snad z důvodu nevyřešených majetkových práv se zde těžba dřeva zastavila, ale dál se již nic neděje a tratě rychlostních zkoušek tady postavit nelze. Z tohoto důvodu se místo konání 6. RC RALLY P.M.H. přestěhovalo do letos již tradiční lokality u Truhlářství Perník. Z čistě šotolinové soutěže se stal závod, kde převládal asfaltový povrch. Navíc i původní termín byl v kalendáři uveden jiný. Mělo se jet v sobotu, ale kvůli údržbě zeleně u veterinární stanice musel být závod přeložen na již zmiňovaný, nedělní termín.

Na šestnáct závodníků čekalo celkem deset měřených testů. Nejednalo se o stoprocentní asfalt, protože některé rychlostní zkoušky byly zpestřeny lesním úsekem. Všichni s obavou sledovali předpověď počasí, která hlásila, že v neděli bude hodně, ale hodně pršet. Nakonec ani nekáplo a soutěž se odjela kompletně na suchém povrchu. Úvodní rychlostní zkoušku vyhrál Jiří Hadrava s Fordem Fiesta WRC a vypadalo to, že opět nenajde přemožitele. Druhý čas s Citroënem DS3 WRC zajel Zdeněk Klíma následovaný Martinem Faltýnem, který jel s Fiatem Grande Punto S2000. Časové rozestupy hned po startu byly minimální. Druhý měřený úsek ale vyhrál Ivan Smítka s fordem a polepšil si ze čtvrtého průběžného místa na druhé, hned za stále vedoucího Jiřího Hadravu. Martin Faltýn se udržel na třetí pozici, Zdeněk Klíma se propadl až na čtvrtou.

Třetí rychlostní zkouška s názvem „Krumlovská“ se stala kořistí Jiřího Hadravy. Za ním ale s minimální ztrátou 1,132 vteřiny dojel Ivan Smítka. Oba přední jezdce dělilo pouhých 1,745 sekundy! Třetím místem se na bronzovou příčku vrátil Zdeněk Klíma. Velkou smůlu měl ale Tomáš Moravec. Jeho Mitsubishi Lancer EVO III, do cíle testu nedojelo, protože upadlo rameno pravého předního kola. Byl z toho náhradní čas a propad na úplný chvost výsledkové listiny. Čtvrtá rychlostní zkouška znamenala změnu na čele závodu. Jiří Hadrava, který se na trať vydal jako první, tady zajel až třetí nejrychlejší čas. Tohoto zaváhání využil naplno Ivan Smítka, čtvrtý měřený úsek vyhrál a vyhoupl se do průběžného čela závodu. Stále ale nic nebylo rozhodnuto, protože vedoucí dvojici dělilo pouhých 5,563 sekundy. Třetí, za oběma fordy, se s dvaceti vteřinami ztráty držel Zdeněk Klíma s Citroënem DS3 WRC. Asi největším smolařem se už po této, čtvrté rychlostní zkoušce, stal Tomáš Moravec. Jeho starší „evo trojka“ cílovou fotobuňku opět neviděla. Co se stalo? „Bohužel ve třetí erzetě mi upadlo rameno a musel jsem auto do servisu donést. Mechanici na autě zapracovali a já mohl pokračovat v soutěži. Jak se ale teď ukázalo, práce mechaniků nebyla úplně stoprocentní a rameno upadlo opět … Beru to již spíše s úsměvem, šance na dobrý výsledek je pryč,“ dodal ke své již druhé nedokončené rychlostní zkoušce Tomáš Moravec. Kategorii WRC2 průběžně vedl Martin Faltýn s fiatem, za ním jel Radek Perník se Škodou Fabia R5 (ztráta více než minutu) a třetí byl Roman Prokeš s Peugeotem 208 T16 (ztráta více než dvě minuty na vedoucího Martina Faltýna).

Ani pátá, ani šestá rychlostní zkouška změnu na čele soutěže nepřinesla. 6. RC RALLY P.M.H. 2017 zatím dominovaly vozy královské kategorie WRC. Skupinu Junior průběžně opanoval Michal Perník s Volkswagenem Polo R WRC. Zhruba s minutou a půl ztráty na prvního se držel další juniorský závodník Filip Prokeš, který startoval s Peugeotem 208 T16. Třetí pak mezi nejmenšími byl Ondra Rada, který závodil s Citroënem Xsara WRC. Ač byl i v celkovém pořadí hned za Filipem Prokešem, časová ztráta na něj byla skoro dvě minuty.

Soutěž se přehoupla do své druhé poloviny. I přes různé technické problémy všichni závodníci pokračovali. Sedmá ani osmá rychlostní zkouška opět žádné velké změny nepřinesla. Snad jen juniorská závodnice Simona Hadravová se nevešla v obou měřených úsecích do cílové fotobuňky, za což inkasovala penalizaci 2x 10 vteřin. Martin Rada, startující se Škodou Octavia WRC, měl hned v úvodu rychlostní zkoušky problémy se zadním pohonem. Ten se vzápětí odporoučel a Octavia WRC se stala pouhou „předokolkou“.  Na průběžném pořadí ve výsledkové tabulce tyto incidenty ale neměly žádný vliv.

Poslední dvojice měřených testů startovala v HOBL Motorsport aréně. Nejrychlejším byl opět Ivan Smítka, který tak navýšil náskok na druhého Jiřího Hadravu na 24,411 vteřiny. Druhý čas a průběžné druhé místo patřilo již zmiňovanému Jiřímu Hadravovi. Zdeněk Klíma, který zajel třetí nejrychlejší čas a v průběžném pořadí se rovněž držel na třetím místě, měl havárii. Ale až za cílovou fotobuňkou předposledního měřeného testu. „Chybělo opravdu málo a mohl jsem soutěž opustit po deváté erzetě kvůli havárii za cílem. Výsledkem bylo utržené kolo. Naštěstí mechanici zapracovali, sehnali náhradní díly a auto opravili. Mohl jsem tak odstartovat do poslední erzety a zkusit si dojet pro třetí místo,“ dodal k celému incidentu Zdeněk Klíma. Nebyl jediný, kdo měl v osmém měřeném úseku technické problémy. Mitsubishi Lanceru EVO III, který řídil Tomáš Moravec, se porouchal přední diferenciál a jezdec poruchu označil jako neopravitelnou. I to mu ale nezabránilo pokračovat v soutěži a dokonce se dostal o jednu příčku výše – byl již předposlední. Nevysvětlitelné technické problémy měl hned po startu i dosavadní lídr juniorské kategorie, Michal Perník. Jeho Volkswagen Polo R WRC začal škubat a jezdci přivodil časovou ztrátu. Provizorní oprava (kde ani mechanici netušili, co s autem  je …) nakonec polo uvedla do pohybu a Michal měřený test dokončil. Propadl se ale ve výsledcích až za svého týmového kolegu a otce Radka Perníka.

Závěrečná rychlostní zkouška se jela jako Power Stage, za kterou se přidělovaly bonusové body. Ani zde už Ivana Smítku nikdo nepřekonal, a ten si tak dojel s Fordem Focus WRC pro celkové vítězství. Druhý, se ztrátou 24,953 vteřiny, dojel do cíle Jiří Hadrava s novějším Fordem Fiesta WRC. Třetí místo právem patřilo Zdeňku Klímovi s Citroënem DS3 WRC, který ztratil na vítěze 53,654 sekundy. Jediná změna v absolutním pořadí se udála uvnitř týmu HOBL Motorsport. V tu chvíli rychlejší Michal Perník úspěšně dojel do cíle závodu a až za ním startoval jeho otec Radek Perník. Vše nasvědčovalo tomu, že udrží svého syna za sebou a bude tak slavit týmové vítězství. Jenže by nesměl trefit cílovou fotobuňku, za kterou obdržel penalizaci deset vteřin. „Nikdo mi nevěřil, že jsem časomíru netrefil schválně. Opravdu to nebyla týmová režie. Konečně jsem měl na dosah dobrý výsledek a Míšu bych porazil. Takhle je vše zase jinak,“ dodal k závěru soutěže Radek Perník. Jaká byla reakce jeho syna Michala? „Závody končí až za cílovou fotobuňkou, ale i kdyby byl táta rychlejší než já, stejně bychom získali stejný počet do hodnocení týmů,“ dodal s úsměvem k celé situaci Michal.

Podrobné výsledky včetně výsledků v jednotlivých kategoriích a skupinách najdete na našich oficiálních internetových stránkách www.rca-ck.com.

Na viděnou na dalším závodě 13. ÚAMK RC Rally Cupu Český Krumlov 2017!


© 2015 ÚAMK. All Rights Reserved. Designed By ÚAMK