Zpravodaj ÚAMK ČR

Previous Next

Talentovaný Tom


Kde se vzal Tomášův talent pro silniční motocykly?
„Motorky jsme v rodině jako sport nikdy neměli. Tomáš sice jezdil od mala na krosce po poli, ale vážně jsme se motoristickému sportováním začali zabývat až v roce 2013, kdy jsme ho přihlásili do Smržovy akademie. Vypůjčili jsme si u nás v klubu čtyřicítku Pollini a v zimě jsme jezdili potrénovat do Praga Areny. Další rok už jel mezinárodní mistrovství České republiky ve skupině Junior B a když skončil celkově druhý, bylo jasné, že není marnej,“ pousměje se s přirozenou pýchou táta Lumír.

Táta Lumír, závodník Tomáš a maminka Jitka DvořákoviTáta Lumír, závodník Tomáš a maminka Jitka DvořákoviRodinný tým
Na závody jezdí s Tomášem celý rodinný tým. Otec Lumír plní roli trenéra a mechanika, maminka Jitka zařizuje administrativní náležitosti, tlumočí, je psychickou i výživovou oporou. „Kvalitní catering je moc důležitá věc, má velký vliv na pohodu v týmu,“ šibalsky zamrká máma Jitka. Pevné místo má při sportovních výjezdech také osmiletá sestřička Kateřina. „Katka si většinou najde při závodech kamarádky kolem a zabaví se s nimi. Rozhodně nepřekáží. Brášku popichuje a hecuje. Zajímají ji ale také výsledky v tréninku a samozřejmě se s námi všemi raduje, když Tomáš uspěje a je na stupních vítězů,“ spokojeně doplňuje Dvořáková.

Děda Lumír starší podle informace od paní Dvořákové všechny závody nestíhá, a tak je se svojí firmou LUMOS s.r.o. hlavním sponzorem týmu.

Bojí se máma při závodech o svého syna? „Teď už ani ne. Tomáš jezdí už čtyři roky a docela jsem si zvykla. Rozhodně nebrečím, když spadne. Beru to tak, že to k závodům patří. Víc mě nervuje, jak dopadne v cíli, protože strašně moc Tomovi fandím.“
Otec Lumír, sestra Katka a jezdec Tomáš DvořákoviOtec Lumír, sestra Katka a jezdec Tomáš Dvořákovi

Dvořák nejmladší chodí do osmé třídy základní školy. Sice primusem není, nicméně patří k nejlepším a nejúspěšnějším žákům. Brzy bude uvažovat o své profesi. Možná se rozhodne jít ve šlépějích otce, který má svůj autoservis. „Když přijde s jiným nápadem, rozhodně ho podpoříme,“ má jasno Jitka.

Letošní sezona pohledem závodníka
„V českém mistráku jsem jel sedm závodů kromě Dunajské Stredy, která se kryla s Německem. Těžké bylo spíš to, že jsem třeba odjel závody v sobotu v Německu a v noci jsme pak přejížděli velkou vzdálenost na nedělní závody do Čech. Nicméně právě zkušenosti, které jsem získal v Adaku, jsem pak uplatnil v mezinárodním mistrovství České republiky,“ ohlíží se za domácím šampionátem sám Tomáš a srovnává oba seriály:
„Při ADAC se závodilo převážně na vodě a častokrát se stalo, že došlo na přerušení, a pak jsme třeba startovali i víc jak třikrát. V Německu se totiž jezdí pouze na univerzálních gumách a bez jejich nahřívání. To u nás je možnost přezouvat na mokré gumy a smíme je i nahřívat. V Německu jsem zase ocenil, že kdo se při kvalifikaci nevešel do sto deseti procent nejrychlejšího času, do bodovaného závodu už nastoupit nemohl. Větší hodnotu má podle mě výsledek z Německa.“

S jakou konkurencí Tomáš měřil síly v roce 2016? „V České republice nás startovalo celkem jednadvacet, a to včetně závodníků ze Slovenska a Maďarska. V německém šampionátu nás bylo ve třídě pokročilých celkem jedenáct z Čech, Slovenska, Německa a Nizozemska. Prvních šest jezdců zajíždělo srovnatelné časy v kvalifikacích v setinkách sekundy. Mými největšími soupeři byli Freddie Heinrich, Ondra Honzák, Štěpa Zuda, Till Belzykowski a Daan Bolj. Všichni se spolu po sezoně kamarádíme.“
Soupeři i kamarádi, Tomáš Dvořák vpravoSoupeři i kamarádi, Tomáš Dvořák vpravo

Jako Ondra Ježek
Tomáš má sportovní plány podobné jako současný nejlepší český závodník supersportů a nový účastník mistrovství světa superbiků v roce 2017 Ondřej Ježek z ÚAMK Automotoklubu Královo Pole. „Mým snem je jednou jezdit šampionát superbiků. Teď toužím pokračovat v závodění i příští rok,“ dodává talentovaný borec, který ještě letos stihne oslavit čtrnácté narozeniny.

Jeho sportovní budoucnost má opět v rukou především rodina. „Jednáme, jakým směrem se v příštím roce dáme,“ uvádí otec Lumír a doplňuje: „Pokračování je možné s třístovkovou nebo šestistovkovou motorkou. Silnější stroj je výhodnější, ale je zase dražší. Všechno se bude odvíjet podle toho, jaké peníze seženeme. Ideální by byl silnější motocykl a s ním středoevropský šampionát Alpe Adria. Třístovková motorka moc nefunguje a navíc je stejně těžká jako šestistovka. Když jsme vedli řeč s ostatními rodiči po sezoně, jen nějakých deset až patnáct procent by upřednostnilo třístovku.“

Naroste a zesílí?
„No právě,“ navazuje paní Dvořáková. „Tomáš zatím není zvlášť fyzicky vyspělý. Měří nějakých sto šedesát pět centimetrů a váží sotva padesát kilo v plné zbroji. Další posun nahlížíme i s tím, že Tomáš zřejmě pojede na sto padesát kilo těžké motorce a jestli ji fyzicky zvládne. Rozhodně nebudeme chtít, aby na ní riskoval a ublížil si. Třeba budeme muset počkat, až zesílí. Možná se mu to ale podaří už přes zimu.“

Slovo si zpátky bere Jitčin manžel: „Tomáš je spíš kliďas. Když se ale zasekne, je s ním těžké hnout. Když se do něčeho pustí, dělá to naplno. Dřív se věnoval taekwondu na krajské úrovni. Fyzičku dře dvakrát týdně okruhovým tréninkem v tělocvičně sportovního sdružení Gladiators Gym. Osm stanovišť s kliky, dřepy a dalšími cviky trvá v jednom kole tak asi dvě a půl minuty. Kolem dokola jedou celou hodinu. To by Tomášovi mělo prospět.“

Jen v tělocvičně Tom samozřejmě nesportuje. Časy, kdy trénoval s tátou v největším a nejmodernějším motokárovém centru v Česku v Praga Areně, jsou už ty tam. „Dobře se tam jezdilo na minibikách, ale na velké motorce se tam už nesveze. Ideální testování je ve Španělsku, ale to není zadarmo. Teď se syn zúčastnil krosového soustředění centra mládeže v Jiníně s dvoutaktní KTM dvě stě pade. Potrénoval stabilitu při enduru. Na krosce je krom toho větší zápřah na ruce,“ dodává Lumír Dvořák mladší.
Tomáš Dvořák při enduro soustředění v JiníněTomáš Dvořák při enduro soustředění v Jiníně

Nejen tátovi se v hlavě honí myšlenky, jak splní přání syna pro sezonu 2017: „Letos nám nejvíce pomáhala kromě mého autoservisu dědova firma Lumos. Podporu jsme měli také od společnosti Scooter Boom, Automotoklubu České Budějovice, ÚAMK i Autoklubu České republiky a firem ČES České Budějovice i Eurofrost. Příští rok bude dražší, máme o čen nejen přes Vánoce přemýšlet,“ ví Tomášův otec.

ÚAMK Automotoklub České Budějovice
Za své sportovní úspěchy vděčí Tom Dvořák především své rodině. Finanční příspěvek za letošní výsledky dostal také od mateřského automotoklubu. „Moc si vážíme Tomášova úsilí a nasazení. Opravdu pěkně reprezentoval nejen Českou republiku, ale také náš automotoklub i značku ÚAMK. Na výboru jsme se rozhodli Tomáše podpořit třiceti tisíci korun z našeho rozpočtu. Příští rok přestoupí do vyšší třídy a každá koruna se mu jistě hodí,“ váží si vzájemné spolupráce předseda ÚAMK Automotoklubu České Budějovic František Špale.

Sám byl u začátků mladého závodníka. „Když začínal, půjčili jsme zadarmo Tomášovi klubový minibike. Jak je dobrej, rychle z něj vyrostl, a to už musel víc spoléhat na podporu rodiny,“ uzavírá Špale.

Tomáš Dvořák první zleva v poklekuTomáš Dvořák první zleva v pokleku

Foto: Archiv rodiny Dvořákových


© 2015 ÚAMK. All Rights Reserved. Designed By ÚAMK