Evropská komise pro letošní rok stanovila pro výrobce osobních automobilů limit v průměru 116 gramů CO2 na kilometr jízdy.
Ukazuje se, že daný limit, který je vypočítáván v průměru za celou produkci automobilky, jsou producenti ve většině schopni zvládnout. Ale už teď je zjevné, že v příštím roce 2025 to už nebude jen tak. Proč?
Jednoduše proto, že EU „nalinkovala“ pro 2025 meziroční snížení emisí o značných 19 %, tedy v průměru na 93,6 gramů CO2 na kilometr u osobních automobilů. Jinak … Kdo to nesplní, a zatím to svedou jen 2 automobilky – Tesla a čínský Geely s Volvem, toho čekají finanční postihy. Konkrétně 95 euro (bezmála 2400 Kč) za každý gram nad limit. Přičemž oněch 2400 Kč se vynásobí počtem vyrobených, či přesněji registrovaných osobních vozidel v EU. Pokud bychom to teoreticky vztáhly k automobilce velikosti Škody s milionem vyrobených vozů, hovoříme o pokutě bezmála 2,4 miliardy korun.
Jak na tom v současnosti jsou jednotlivé automobilky? Ty nejlepší tři jsou: Toyota (105 g/km), BMW (106 g/km) a Daimler (108 g/km). Ovšem třeba Ford dosahuje jen limit 125 g/km. Zda tedy všechny automobilky svedou splnit limit určený pro rok 2025 je velkou otázkou. Stejně jako tou, kdo zaplatí ony pokuty? Automobilky nebo v konečném důsledku motoristé při nákupu ještě dražších nových aut? Odpověď je nasnadě.