Další z mnoha paradoxů zelené politiky EU. Ta stanovila kromě jiného, že v roce 2020
mají v průměru nově prodané vozy v EU dosáhnout limitu 95 gramů CO2 na jeden ujetý kilometr. Jestliže takové míry „zelenosti“ nedosáhnou, zaplatí sankci, která se bude rovnat částce 95 euro za každý gram a každý vůz nad onen EU stanovený limit. Když se pokuty všech automobilek za jediný rok sečetly, dalo to částku 510 milionů eur.
Lze tedy konstatovat, že automobilky zaplatí ročně asi půl miliardy eur do celoevropské kasy? Zní to tak, ale ve skutečnosti je to jinak. Tyto eko pokuty v konečném důsledku ze značné části zaplatili zákazníci. Tak už to prostě chodí. Není to na hlavu postavené?
A je tu druhý velký otazník. I odborníci ÚAMK se zamýšlejí nad tím, zda jsou ony emisní limity skutečně nastaveny správně a spravedlivě. Jistě, lze pochopit, že největší evropský koncern, a to VW, zaplatil v daném roce nejvyšší pokutu, která dosáhla 100 milionů eur. Také asi lze přijmout, že mezi hříšníky jsou automobilky jako Jaguar Land Rover, Subaru, Bentely nebo Lamborghini. Tedy výrobci velkých SUV, vozů s pohonem 4 x 4 a sportovních modelů, jejichž spotřeba a tudíž i exhalace jsou vyšší. Zcela přirozeně nemohou splnit onu normu 95 gramů CO2 na jeden ujetý kilometr. A tak je evropská norma nutí k jedinému pro ně možnému kroku, nakupovat povolenky například od výrobce elektro vozů Tesla a tím přispívat k její prosperitě, možnosti zlevňovat a držet si pozici jedničky ve své kategorii v Evropě. Opět – není to na hlavu postavené?
Nakonec třetí doklad toho, že něco není v pořádku ve „státě evropském“. Řeč je o faktu, že mezi „neplniči“ emisní normy je i značka Suzuki, tedy výrobce převážně malých a středních osobních vozů. Jak to? Jednoduše. Ano vyrábí lehké, úsporné automobily, ale o to přece podle evropských zákonodárců vůbec nejde. Suzuki nevyrábí elektromobily. A za to je nutné automobilku potrestat. Takže do třetice – není to na hlavu postavené?