Již dvanáctý ročník mezinárodní sportovně-společenské akce Rallye Praha Revival je za námi,
a tak je vhodný čas na ohlédnutí se za touto akcí, na které se tradičně podílí ÚAMK. Tentokrát na startu stanulo bezmála 160 posádek v historických závodních a sportovních autech. Celkem se sjely posádky z 10 zemí z celé Evropy do Prahy, aby absolvovaly téměř 800 kilometrů podle revivalových regulí.
Rallye je určena pro bývalé závodníky všech motoristických disciplín a pro příznivce historických a sportovních automobilů. Celý závod se odehrával i letos podle osvědčeného formátu, novinkou však bylo, že poprvé účastníky zavedl itinerář až do Českých Budějovic a projeli se po silnicích jižních Čech.
Slavnostní start se odehrál v centru Prahy na Náměstí J. Palacha, aby v pravé poledne od Rudolfina odstartoval jako první autentický „dakarský“ kamion LIAZ s Tomášem Pourem a Jiřím Poršem. Za nimi vyjela s číslem 1 slovenská posádka Jozef „Dodo“ Studenič – Vlado Lieskovec na historické Škodě 1000 MB. U posádky č. 2 vystřídal za volantem Audi Quattro Sport svého dědu Josefa Kukelku, kterému zdravotní důvody účast zhatily, vnuk Lukáš Krupička, který zatím rallye znal jen z pozice řidiče doprovodné dodávky a mechanika. Kromě auta Lukáš „zdědil“ i legendu mezi spolujezdci, a to Pavla Ryšánka. Za nimi se v minutových intervalech za velkého zájmu přihlížejících fanoušků i turistů vydávaly střídavě legendy našeho motoristického sportu a bývalí závodníci, kterým je vyhrazen začátek startovní listiny a zahraniční posádky. Nejsilnější zahraniční účast byla tradičně z Polska v čele s Grzegorzem Baranem a Slawomirem Wójcikem na Mercedesu 280 CE. Prvních několik stovek metrů a semafory řízenou křižovatku jim pomáhaly zdolat žluté asistenční vozy ÚAMK.
Od Rudolfina jezdce zavedl itinerář do Velké Chuchle, kde se na parkovišti dostihového závodiště odehrál tradiční prolog. Odtud se auta vrátila do Kart-centra, kde čekala na start do první večerní etapy. Ta vedla okolím Prahy, přes tajnou průjezdní kontrolu v Mnichovicích a Show Section na trati závodu do vrchu Komořany – Točná, až do cíle na Staré Živohošti.
V sobotu následovala druhá etapa. Čekala je pořádná porce kilometrů, sedm Show Section a deset hodin za volantem a tripmasterem. První Show Section se uskutečnila na rallye krosové trati v sedlčanské kotlině. Pak následoval navigační úsek do Bechyně, kde na bývalém vojenském letišti mezi hangáry byla namotaná Show Section, která se během soboty jela třikrát. Po Bechyni už čekaly České Budějovice se Show Section na výstavišti.
Po odjezdu z Holašovic se ještě posádky dvakrát podívaly do Bechyně, znovu na výstaviště v Budějovicích a před cílem opět na Staré Živohošti je ještě jednou čekaly Sedlčany. Ty potvrdily svou náročnost i tím, že v pověstné zatáčce „u střelnice“ skončil s rozbitým předkem Renault 5 GTE. Ještě pár dalších aut si ze Sedlčan odvezlo šrámy. Tím byl vyčerpán sobotní sportovní program a po večeři se již mohli všichni věnovat společenské náplni revivalu.
V neděli už všechny čekal jen kratší program, dva průjezdy rallye krosové trati, proložené navigační etapou po Sedlčansku, pro kterou se podařilo najít i nové úseky. Vesměs si jí všichni pochvalovali, protože i při dodržování pravidel byl jízdní čas stanoven tak, že nabízela hezké svezení. Ze Sedlčan už posádky zamířily do cíle v Radotíně, kde po spočítání všech bodů, které se posádkám podařilo během tří dnů nashromáždit, byli vyhlášeni nejlepší v deseti vypsaných třídách.
Po vyvěšení definitivních výsledků se potvrdilo to, co se ukazovalo během tří dnů od startu. Třeba fantastický výkon polské posádky Wojciech Bialowas – Michal Sykorał na VW Golf, kteří jako nováčci dokázali vyhrát svou nabitou třídu a celkově obsadili čtvrté místo. Hezký dojem zanechala i ukrajinská posádka Jurij Bombandorov – Alexandr Medvedčenko na VAZu 2013, revival se jim líbil, A. Medvedčenka velmi potěšilo setkání s Jiřím Moskalem, dávným soupeřem ze závodů Formule Easter v Poháru míru a přátelství. Za zmínku stojí i výkony Vlasty Suka ml., který se Swiftem zajížděl nejrychlejší časy na Show Section a precizní práce jeho spolujezdkyně Markéty Sukové, díky které měla posádka 0 TB z časových a radarových kontrol. Jen zatížení body za rok výroby modelu je nepustilo na čelo celkové klasifikace. Nejrychlejší ženou za volantem byla Daniela Mlejnková na Audi 80 Quattro, která se neustále zlepšuje.
Na prvním místě v celkové klasifikaci došlo k situaci, kterou nikdo nepředpokládal, snad ani teoreticky. Dvě posádky měly po třech dnech náročných Show Section a těžké navigace stejný počet bodů. Pořadatelům přišlo, že nejspravedlivější bude vyhlásit za vítěze obě posádky. Celkově tak vyhráli už notoričtí vítězové Ladislav Hubálek – Ondřej Hašek na BMW 323 a jim se plně vyrovnali, a první celkové vítězství v revivalu vybojovali, Filip Silovský – Martin Bozděch na Triumphu TR7.
Revival si užívají i ti, kdo nebojovali o přední příčky, ÚAMK oceňuje jejich snahu dokončit závod a nevzdat se za žádnou cenu. Třeba Pietro Moliterni s Evou Havránkovou na Fiatu 124 Abarth měli neposlušné brzdy. Zjistili na internetu, že požadovaný díl prodává pán v Písku, zajeli tedy pro něj z Bechyně, Fiata opravili a zase se zařadili do peletonu, aby s úsměvem dojeli až do cíle. Nebo Tomáš Hrubý, který během soboty vyrazil do Teplic pro náhradní „embéčko“, jen aby mohl pokračovat, sice s přídělem trestných bodů, nicméně dojel do cíle.
Další ročník Rallye Praha Revival je tedy za námi a je nač vzpomínat. To se týká ÚAMK, promotéra akce E. Pateru, stejně jako diváků a samotných účastníků. Teď je tedy čas těšit se na další XIII. Rallye Praha Revival 2024!