Rozhodnutí EU z roku 2018 je jako takové zaťukání na okno řidiče sedícího za volantem – ty, ty, ty… A „ťukat“,
samozřejmě obrazně řečeno začnou nové předpisy EU zprvu spíše na výrobce automobilů 7. července 2024, tedy uprostřed léta příštího roku. Oč půjde?
Skutečně jde už teď o pět let staré rozhodnutí, které stanoví, že automobilky musí do nově dodávaných vozů na trh, a to právě od onoho 7. července, dodávat rozhraní, které dovolí montáž tak zvaných alkohol klíčků. Víme, zní to složitě, ale co v EU umíme jednoduše?
Takže: od příštího léta musí být nová vozidla připravena na to, že do nich následně, termín EU ještě nestanovila, budou montována zařízení kontrolující přítomnost alkoholu v dechu řidiče. Tak zvané alkohol klíčky. Jakmile totiž zařízení identifikuje, že je řidič „pod parou“, nedovolí klíčkem vůbec nastartovat vůz.
Samozřejmě, nic až tak nového, vždyť automobilka Volvo pro skandinávské enormně přísné trhy vůči opilým řidičům, už něco takového nabízí delší dobu jako speciální výbavu. Tu si byli povinni namontovat například v Nizozemsku (2011 až 2018) ti, kdo se opakovaně dopustili jízdy pod vlivem alkoholu, byť nezpůsobili nehodu. V nadcházejících letech si ale na alkohol klíčky budeme muset zvyknout všichni.
Jistě – místo řidiče může „dejchnout“ do zařízení jiný, střízlivý člen posádky, kolemjdoucí a tak podobně. Je i problematický fakt, že i předpisy povolují výjimku jízdy pod vlivem, jestliže jde například o záchranu života. Přes všechny tyto a další výhrady, je na místě alkohol klíčky akceptovat, protože řidiči pod vlivem způsobují nehody s až 6 x vyššími následky než ti střízliví. Odborníci ÚAMK jsou ovšem názoru, že „foukat“ před jízdou bychom neměli všichni, ale primárně ti, kdo se s alkoholem vskutku potýkají.