ČR: Se stočenými km a o 24 % dráž

ČR: Se stočenými km a o 24 % dráž

Faktem je, že při koupit ojetinu se stočenými kilometry se rovná nákupu, při kterém přeplácíte o čtvrtinu nad skutečnou hodnotu vozidla.

To není novinářská nadsázka, ale fakt, který vychází z kontroly daného stavu v Čechách. Není žádným tajemstvím, že podíl ojetin se stočenými kilometry u nás dosahuje zhruba 40 %. Jde tedy o tristní stav.   

Český trh s ojetými automobily čelí problémům s transparentností, protože mnoho vozidel má pozměněný počet najetých kilometrů. Nejnovější průzkum společnosti carVertical odhalil, že vůz se stočeným počtem najetých kilometrů se může přesto všechno prodávat na českém trhu až o 24 % dráž, než je jeho skutečná hodnota. To znamená, že mnoho Čechů při koupi vozidla zaplatí více, aniž by věděli, že se stali obětí podvodníků.

Jednou z příčin je fakt, že Češi výrazně preferují auta s nižším počtem najetých kilometrů, protože očekávají, že tyto vozy budou v lepším stavu a nebudou vyžadovat rozsáhlé opravy. Takže, pokud není cena vozidla, které má najetý vyšší počet kilometrů výrazně nižší, může být vcelku obtížné najít kupce. Proto se nepoctiví prodejci dopouští podvodů se stáčením, čímž uměle navyšují hodnotu vozu ve snaze zajistit si vyšší zisk.

 

V Česku se hodnota vozů se stočenými kilometry neoprávněně navyšuje v průměru o 24 %. V Anglii je to o 29 %, stejně jako v Itálii. Naopak z celkem 15 zkoumaných zemí jsou na tom lépe: Ukrajina (navýšení o 17 %), Polsko (19 %) a Rumunsko (20 %).

Jak funguje „matematika“ těch, kdo motoristy okrádají za pomoci stáčení kilometrů? Za každých 100 000 kilometrů, které ubyly na tachometru, kupující nevědomky zaplatí přibližně 50 000 Kč navíc. Samozřejmě vliv na výši ztráty kupujícího má jak značka automobilu, tak i model. Nelegální zvýšení hodnoty se může pohybovat od 15 % u vozů Mazda či Dacia až po 27 % u značky Land Rover. Například zájemci o vozidla Renault v průměru mohou přijít až o 56 000 Kč, dojde-li ke stočení tachometru o 100 tisíc kilometrů. U Opelu pak o 54 000 Kč a u vozidel značky Škody až o 104 000 Kč. Na stočení o 100 tisíc kilometrů přirozeně nejvíce doplácejí kupci prémiových vozidel: Audi (až 147 000 Kč), Volkswagen (až 110 000 Kč), BMW (až 172 000 Kč) a Mercedes-Benz (až 261 000 Kč).