Odborníci ÚAMK sestavili základní pravidla, jak bojovat s ledem

Odborníci ÚAMK sestavili základní pravidla, jak bojovat s ledem

 

Poslechněte si ráno na sídlišti, jaký zvuk se nese mezi domy – místo ptačího zpěvu je to škrabání zamrzlých oken vozidel.

Samozřejmě, že pokud nemáte garáž, této ranní rozcvičce se nevyhnete, nicméně existuje pár tipů, jak se tomu nejhoršímu vyhnout. Jak tedy na to? Tady jsou doporučení expertů ÚAMK.

  1. První, co určí, jak moc se nadřeme při škrábání ledu z čelního a ostatních oken vozu, je samotného jeho zaparkování. Samozřejmě, že máme na mysli to, kam a kterým směrem ho postavíte navečer před mrazivou nocí. Takže – kam? Pokud to jen trochu jde, zamíříme čelním oknem, které nás potrápí ráno nejvíce, k obytnému objektu. Čím blíže k němu jste, doslova na centimetry, tím lépe, protože unikající skrze zeď teplo sníží chlap působící na čelní okno. A nyní ono druhé – kterým směrem parkujeme? Opět, pokud to jde, pak směrem k východu, kde se objeví alespoň nějaké paprsky slunce a změkčí ráno vrstvu ledu.
  2. Další dvojicí pomocníků jsou – kryt čelního okna a rozmrazovač. Oba tyto pomocníky je přirozeně třeba použít již večer před příchod nejnižších teplot. Že to platí pro clonu z nepromokavého materiálu, je logické. Rozhodně ji ale nenahrazujte například novinami či kartonem. Proč? Papír je na rozdíl od clony savý a vlhkost se do něj dostane, přimrzne k oknu. Pokud jde o rozmrazovač, může dokonce překvapit, že je efektivní ho nanést na okno večer. Ráno budete mít minimum práce. Pokud vám přijde dost drahý, do rozprašovače, jaký se používá na květiny, namíchejte 1/3 vody a 2/3 octu. Efekt je bezmála totožný. Cena rozdílná.
  3. Správná volba škrabky je mimořádně důležitá. Ne všichni i v zimě nosí rukavice a škrabat led, který odlétává na ruku, není nic příjemného. Proto můžete zvolit škrabku, která má jakýsi rukáv a ochrání ruku. Rozhodně také volte škrabku kombinovanou s metličkou, která má delší rukojeť a nebudete se muset opírat bundou o bok či kapotu zasněženého nebo zamrzlého vozu.
  4. Pamatujte, že jste povinni mít při řízení dobrý, tedy neomezený výhled do všech stran. Takže průzor typu – tank, rozhodně není to pravé. Nejen že riskujete, že dobře neuvidíte na situaci na silnici, ale navíc může přijít i pokuta od policie. V řadě zemí, jako například na Slovensku, Rakousku a dalších i za to, že vezete na střeše čepici sněhu, která tomu za vámi vytvoří bezmála ideální iluzi, že se vydal do ledové vánice, hrozí pokuta. 
  5. Kdy nastartovat motor a pustit klimatizaci? Toť důležitá otázka. Nastartovaný studený motor čoudící a hlučící brzy ráno mezi domy, to rozhodně omezuje a znepříjemňuje život všem ostatním. V zahraničí, jako například v Německu vás za to může stihnout dost vysoká pokuta. Omezujete totiž ostatní hlukem a znečišťujete neúměrně ovzduší. Takže? Oškrábat tu nejhrubší vrstvu ledu z oken, poté krátce nastartovat, vytvořit vhodné klima v autě, aby se nám nemlžil vnitřní povrch oken, dočistit vnější námrazu a je možné vyrazit …
  6. Rozhodně nezaměňujte stěrače za škrabku. Lišty stěračů mají tu nejjemnější vrstvu pryže právě na styku s oknem. Jestliže s ní „jezdíte“ po hrbolatém ledu, ničíte ji. Proto, abychom je nemuseli ráno odtrhávat od ledové krusty, pokud to jde, odchýlíme večer všechny stěrače od oken.
  7. Babské recepty typu – nalejte na zamrzlé sklo horkou vodu, rozhodně nezkoušejte, možným výsledkem tohoto snažení se může stát dokonce prasklé sklo.    
  8. Pro pohodu v autě je velmi důležité, aby také interiér vozu byl suchý, okna nezamlžená. Aby vlhkost z interiéru zmizela, k tomu nám poslouží během jízdy klimatizace. Nesmíme ale zapomínat třeba na textilní vlhké koberečky a v případě vozů SUV nebo MPV či verzí kombi na mokré věci v zavazadelníku. Vytvoří vlhkost, která se usadí zevnitř na oknech, a ta může namrznout. Takže – mokré věci domů a vysušit.  

Věříme, že naprostou většinu těchto rad odborníků ÚAMK motoristé dobře znají, jen třeba někdy podle nich nepostupují. Přitom by jim to ušetřilo námahu a čas při nepříjemném škrábání zamrzlých oken.

Update cookies preferences