Autopilot: Za něj zodpovídá výrobce

Autopilot: Za něj zodpovídá výrobce

Ona je to prostá myšlenka – jestliže je vůz s autopilotem přepnut do samořízeného módu, nese zodpovědnost za případnou nehodu samotný vůz, potažmo jeho výrobce.

Přirozeně, že takto přijaté legislativě se automobilky brání, protože to zásadně mění zaběhlou praxi dnešních dnů.

Dosud, s výjimkami prokazatelné výrobní vady, která přivodí havárii, za nehodu nese zodpovědnost řidič. To on nese následky za způsobené škody. Ovšem u samořízených vozů to jaksi nedává logiku. Přijmout konkrétní právní pravidla je jednou z podmínek pro budoucí prosazování plných autopilotů. Za nejasností, kdo za co nese zodpovědnost, kdo bude hradit škody, jak samořízené vozy pojistit a podobně, není jejich rozvoj možný.

Zdá se, že první jednoznačný krok v tomto směru chystá učinit Velká Británie, která podle krále Karla III. jednoznačně stanoví zodpovědnost za jízdu v módu automatického řízení na výrobce.