Co napovídá evropská statistika?

Co napovídá evropská statistika?

Statistika je nesmlouvavá, a jestliže by politici četli všechna její čísla, a nevybírali si jen ta, co se jim hodí, leccos by to vyjasnilo.

Například to, jak je to doopravdy s elektromobily na evropském trhu. Jistě, z nových registrací tvoří nyní elektromobily 13,5 %. Jenže…

Zájem o diesely je jen o jedno procento nižší, ovšem zájem o spalovací motory se zážehovými, tedy benzinovými agregáty, je zásadně vyšší. Navíc, pokud hovoříme o celkem 252 milionech osobních automobilů, které jezdí po silnicích Evropské unie, pak z nich tvoří diesely 40,8 %, benzinové 50,6 %, ovšem automobily do zástrčky jen 1,2 %. To už hybridy (podíl 3,1 %) a vozy spalující plyn (2,6 %) jsou na tom podstatně lépe. 

Přičemž tak často za malý zájem o zelená auta kritizované Česko, má jen 39% podíl dieselů na celkovém vozovém parku, když naproti tomu třeba zelené Rakousko 51,5 %. Francie s vysokými státními dotacemi pro nákup elektromobilů dokonce 53 %. „Nejdieselovatějšími“ státy EU pak je trojice – Lotyšsko (65,8 %), Litva (63,5 %) a Portugalsko (58.8 %). Přinejmenším to vyplývá z údajů Evropské asociace automobilových výrobců ACEA.    

A tak se při čtení těchto čísel vynořuje otázka: skutečně EU zvolila správnou cestu? Neudělali někde „soudruzi z Bruselu“ chybu?

Update cookies preferences