Ropa: Šetřit, šetřit, šetřit

Rozhodně jen málo kterého motoristu je nutné přesvědčovat o tom, že úspornější jízdou ušetří

za naftu nebo benzín. Při současných vysokých cenách je to logický krok mnoha motoristů. Ovšem Mezinárodní agentura pro energii (IEA) je pro to, aby k tomu jednotlivé státy motoristy přímo nutily. Hovoří o tom 10 konkrétních bodů návrhu IEA.

Tím konkrétním cílem je, aby se během čtyř měsíců snížil dovoz ropy denně asi o 1/7, tedy o 2,7 milionu barelů denně. Celosvětově pak o 3 %. To je nesmírně vysoké číslo. Jak toho dosáhnout? Úsporami, které se mají dotknout především majitelů osobních vozidel, kteří by měli dvojnásobně více ušetřit než nákladní doprava.

Kromě jiného například tím, že by 1 až 3 dny měli v průměru všichni zaměstnanci pracovat z domova. Když to nejde, pak by podle IEA až 95 tisíc barelů ropy ušetřil zákaz nedělních jízd osobními vozy do měst. Zhruba dvojnásobek by pak znamenal střídavý zákaz jízdy soukromých automobilů ve městech. A ještě více by podle IEA pomohlo sdílení aut, stejně jako propagace úsporné jízdy.

Odborníci ÚAMK upozorňují na fakt, že jak zákazy, tak střídavé jízdy do měst, nebo omezení jízd do center měst už motoristický svět zažil nebo zažívá. Jistě, každý, byť malý efekt je přece jen efekt, nicméně razantní změnu to zřejmě nepřinese.